Page 27 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 11
P. 27
OKUMA PARÇASI
NİYAZİ SAYIN
(D. 1927; Üsküdar, İSTANBUL)
Türk sanat müziğinin en büyük ney üstadlarından olan Niyazi
Sayın, Mesut Cemil Bey ve İstanbul ekolünün temsilcisidir. Ba-
bası Resneli, annesi Manastırlıdır. Üsküdar Doğancılar (Türbe)
semtinde dünyaya gelen sanatçı üç kardeşin en küçüğüdür.
İlkokul ve ortaokulu Üsküdar Paşakapı’da, liseyi Haydarpaşa ve
Beyoğlu’nda okur. İkinci Cihan Harbi sebebiyle tahsilini yarıda
kesmesiyle birlikte, askerliğini eğitim alayında yaparken İstan-
bul Belediyesi Konservatuvarında da eğitimine devam eden
sanatçı aynı zamanda tutkuyla Batı müziği eserleri dinlemek-
tedir. 1947 yılında, semtlerinin camiinde ezan okuyan Mustafa
Düzgünman ile tanışır, Düzgünman’ın evinde dinî eser meşk-
lerine katılan sanatçı burada tasavvuf müziğiyle tanışır. İlk ders-
lerini Yenikapı Mevlevîhânesi Şeyhi Abdulbaki Dede’nin oğlu
Neyzen Gavsi Baykara’dan alır.
Görsel: 1.3 Niyazi Sayın
4 Mart 1948’de, ney sazına olan tutkusu, onu Üsküdar Musıki Cemiyeti neyzenlerinden Emin Bey’le birlikte Bayezit
Çadırcılar’da ney yapımcısı Osman Dedeye götürür, on lira karşılığında bir süpürde ney alırlar. Ney dersini Yenikapı
Mevlevîhânesi Şeyhi Abdülbaki Dedenin oğlu Neyzen Gavsi Baykara’dan alır. Hezarfen Hattat Necmeddin Okyay,
Neyzen Niyazi Sayın’ı alır, Resim Heykel Müzesi müdürü ve Güzel Sanatlar Akademisi resim hocası Neyzen Halil
Dikmenle tanıştırır. Neyzen Halil Dikmen Neyzen Emin Dede’nin talebesidir. Böylece İstanbul Güzel Sanatlar Akade-
mesinin büyük hocalarından birisinin talebesi olur. On beş yıl boyunca hocasından her perşembe ney ve ahlâk ders-
leri almaya devam eder. Diğer hocası Mustafa Düzgünman’dan ilâhîlerin yanı sıra ebru, cilt yapımı ve fotoğrafçılık
öğrenir; tespih yapımına ilgisi başlar. Bilâhare tespihe olan merakı münasebetiyle altı ay kadar bir süre Edirnekapı’ya,
Galip Usta’nın yanına tespih yapımını öğrenmeye gider.
Hocası Neyzen Halil Dikmen’den neyin yanında resim dersleri almaya başlar. Bu günler içerisinde hocasının teşvikiy-
le İstanbul Belediyesi Konservatuvarında da ders vermeye devam eder. 1950 senelerine gelindiğinde, Üsküdar Mu-
siki Cemiyeti ve Neyzen Süleyman Erguner (Dede) ile İstanbul Radyosu’nda saz eserleri icra etmektedirler. Yapmış
olduğu sololar neticesinde, Dr. Nevzat Atlığ Bey’in isteği üzerine 1954 yılında İstanbul Radyosu müzik yayınlarında
görev alır. TRT Radyosu muhitinde feyz ve tecrübe kazanır. Bu görevini 1956’ya kadar sürdürür. TRT Radyosu müzik
yayınlarına da katılır.
1956-69 yılları arasında Münir Nurettin Selçuk’un arzusuyla İstanbul Belediyesi Konservatuvarı icra heyetinde görev
alır. Bu görevin ardından o devirde yeni kurulan İstanbul Teknik ÜniversitesiTürk Musikisi Devlet Konservatuvarında
Öğretim Görevlisi ve Nefesli Sazlar Ana Bilim Dalı Başkanı sıfatıyla çalışır, 2005’te halen bu görevdedir. 1980’de
ABD’nin Seattle (Siyadıl) Üniversitesinde bir yıl boyunca dostu Tamburi Necdet Yaşar ile birlikte Türk musikisi ders-
leri verir. Bu dönemde Seattle Public’te (Siyadıl Pablik) iki de ebru sergisi açar. Aynı ikili, başta İngiltere, Almanya ve
Fransa olmak üzere birçok yabancı ülkede Türk musıkisi konserleri verirler.
Y. Öztuna, Türk Musiki Ansiklopedisi Cilt:2
24 25