Page 60 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 11
P. 60
3. ÜNİTE 3. ÜNİTE
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Batı müziğindeki fa majör dizisi ile acemaşiran makamının dizisini inceleyiniz ve sonuçlarını
karşılaştırınız.
2. Sultaniyegâh makamı ile nihavent makamı ne gibi benzerlikler ve farklılıklar gösterir inceleyiniz.
İnceleme sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Segâh ile hüzzam makamının benzer ve farklı yanlarını araştırınız. Araştırma sonuçlarını
sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
4. Mesleki deneyimlerin genç nesillere özveriyle aktarılmasında alçak gönüllülüğün ve doğrulu-
ğun önemi üzerinde durarak bu değerlerin hayatımıza kazandırdıklarını sınıf içerisinde arkadaş-
larınızla paylaşınız.
3.1. Acemaşiran Makamı
Karar perdesi (fa) acemaşiran perdesidir. Seyri inicidir. Çargâh dizisinin acemaşiran perdesindeki
inici şeddidir. Acemaşiran perdesinde bir çargâh beşlisine çargâh perdesinde bir çargâh dörtlüsünün
eklenmesinden meydana gelmiştir.
Donanımda beş komalık (küçük mücennep) si bemol (kürdi perdesi) yazılır. Yeden perdesi (mi)
(Hüseyniaşiran perdesi) dir.
Acemaşiran makamı seyrine tiz taraftan acem perdesi civarından başlanır. Birinci derece güçlüsü
acem perdesi, ikinci derece güçlüsü çargâh perdesidir. Seyir acemaşiran perdesinde karar verir.
Acemaşiran Makam Dizisi
Çargâhta Çargâh Dörtlüsü Acemaşiranda Çargâh Beşlisi
Yerinde Acemaşiran Makamı Dizisi
ETKİNLİK 1 Aşağıdaki alıştırmayı acemaşiran makamı dizisinin pozisyonlarına
dikkat ederek çalışınız.
58 59