Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ | VURMALI ÇALGILAR 11
P. 38

Okuma Parçası






                                        ÇOKLU ZEKÂ VE MÜZİK ZEKÂSI


                    Alfred Binet (Alfred Binit) isimli Fransız psikologdan Paris okullarındaki çocukların başarı ve
              başarısızlık istatistiklerini incelemesi ve bunun için bir aygıt geliştirmesi istenir, böylece “zekâ testleri”
              dönemi başlar. Sonuç olarak IQ testleri ile sayısal ve sözel ayrımlı çocuklar bulunmaya çalışılır.
                    IQ testlerinin sonuçları IQ rekabetine yol açmış; öğrencilerin hangi üniversiteye, hangi okula,
              hangi meslek grubuna girebileceği ve seviyesi testlerle belirlenmiş; istedikleri okullara alınmamışlardır.
              Bu durum ailelerde huzursuzlukların ve perişanlıkların olduğu bir döngü yaşanmasına sebep olmuştur.
              Bu konuya açıklık getirebilecek en çarpıcı örnek 1994 yapımı “Forrest Gump (Forıst Gamp)” filmidir.
              Konusunu gerçek bir yaşanmışlıktan alan filmin kahramanı düşük IQ seviyesi ile okula zor kabul edilen,
              başkalarının hayal kırıklığına rağmen başarıyı yakalama azmi ile ayakta kalabilen belki de imkânsızı
              başarmayı hedef alan bir insanın hayatı konu edilmektedir.
                    Howard Gardner (Havırd Gardnır) her insanın farklı yeteneklere sahip olduğuna dikkat çekmek
              amacıyla zekâyı kullanır ve birbirinden bağımsız adlarla tanımlanan müzik zekâsı, kendini tanıma ve
              anlama zekâsı, mantıksal zekâ, görsel zekâ gibi birçok etkenli zekâ türlerini çoklu zekâ adı altında
              ortaya çıkarmıştır (ALTAN, s.138-139).
                    Müzik zekâsı; Ses (ezgi), ritim (süre), tempo (hız), nüans (gürlük), armoni ve müzik formları gibi
              müziğin çeşitli ögelerini kolaylıkla ayırt etmek ve bellekte tutmak, çalgı çalmada ve şarkı söylemede
              üstün başarı, beste yapabilme, çeşitli olayların oluşumunu ve işleyişini müziksel bir dille düşünme-
              ye, yorumlamaya ve ifade etmeye çalışma gibi davranışlar, müzik zekâsını belirleyen unsurlardır. Bu
              unsurlar, dünyanın her yerinde aşağı yukarı benzer biçimlerde sorular ya da beklenen performanslar
              olarak müzik eğitimi ile ilgili yapılan sınavlarda ölçülecek nitelikler olarak belirlenmektedir (Çuhadar,
              s.489).
              Müzik zekâsına sahip olan öğrencide;
               1. Şarkı söyleyebilme
               2. Melodileri tekrar edebilme,
               3. Bir başkasıyla konuşurken elleriyle ya da ayağıyla ritim tutma,
               4. Kitap okurken veya ders çalışırken farkında olmadan ritim tutma,
               5. Etrafındaki seslere dikkat kesilme,
               6. Bir ezginin veya melodinin notalarını ayırt edebilme, makamsal farklılıklarını bulabilme,
               7. Bir işle uğraşırken istem dışı mırıldanmalar,
               8. Birçok müzik aleti ile ilgilenmek, en az bir ya da birkaçını çalmayı isteme,
               9. Öğrendiği repertuarını başkaları ile paylaşma isteği duyma,
              10. Müzikli bir ortamda verimli çalışabilme,
              11. Her tür müziğe veya ritme eşlik etme isteği,
              12. Farklı müzik türleri keşfetme becerileri,
              13. Bulduğu melodilerle hikâyeler oluşturma
                    gibi farklı nüanslar ile kendini ifade edebilme yolları vardır.


                                                                              (Düzenlenerek derlenmiştir.)







                                                                                                         37
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43