Page 68 - ÇALGI EĞİTİMİ | VURMALI ÇALGILAR 11
P. 68
Görsel 4.23: Clave vuruş hazırlığı
Görsel 4.24: Clave vuruşunun tamamlanması
Son (El Son) Clave: “Son müziği”, Küba’nın Havana Bölgesi'ne daha iyi şartlarda yaşam sürmek
için göçen insanlar tarafından, 1920'lerin ortalarında getirilmiştir. Para kazanmak için sokaklarda gitarları,
davulları ve diğer birçok yöresel müzik aletleri ile Havana'ya renk ve neşe katarak bambaşka bir hava oluş-
turan bu insanlar zamanla Havana partilerinin ve gecelerinin aranılan performansçıları hâline gelmişlerdir.
Doğaçlama çaldıkları muhteşem ezgilerle insanları dans ettirmişlerdir ki bu müziğe “son-montundo” den-
mektedir. Bu müzikler, günümüz salsa müziklerinin atası olarak sayılmaktadır.
Bu türün ilk uygulayıcıları kaynaklarda; Ignacio Piñero (İgnasyo Pinero), María Teresa Vera (Maria
Teresa Vera), Miguel Matamoros (Migel Matamaros) olarak geçmektedir. Adı geçen kişiler; İspanyol koloni
kültüründen kısmen kendi kültürlerine adapte etmeye başladıkları farklı türde gitarlar ve geleneksel Küba
çalgılarının en önemlileri olan guiro, maracas ve clave ile bu müziği (el son) yıllar sonraya taşıyacak biriki-
mi güçlü bir şekilde oluşturmuşlardır. Kısa zamanda Havana insanları, o zamana kadar yaptığı waltz (volts),
danza (denza), contradanza (kontradenza) ve danzon (densın) gibi dansların yanında "el son" (son) da
yapmaya başlamışlardır. Kulaklarına yeni gelen bu müzik türü kısa zamanda oldukça popüler olmayı başa-
rarak geniş kitleler tarafından hızla benimsenmiştir. Altyapısında yer alan müzik aletlerinin verdiği yumuşak
ve bir o kadar da kıpır kıpır ritimler, bir taraftan insanların kanını hızla kaynatmayı başarırken diğer taraftan
birçok yöresel müzisyenin de “son” müziğini icra etmesini sağlamıştır. Kar topu gibi yuvarlandıkça büyüyen
bu oluşum, hızla yeni müzisyenler ve gruplar yetiştirirken aynı zamanda dans eden yepyeni kitlesini de
yaratmaya başlamıştır.
Zamanla yeni gruplar, yeni müzik anlayışları ve yeni müzik aletleri ile son müziğini geliştirmişlerdir.
Piyano, perküsyon aranjmanları ve üflemeli çalgılar gibi birçok farklı faktör zamanla “son” müziğinin yeni
bir şekle kavuşmasında büyük rol oynamıştır. Küba'nın ekonomik durumu kötüleştikçe müzisyenler para
kazanmak için Amerika Birleşik Devletleri ve Meksika'ya göç ederek yaptıkları müzikle zor da olsa geçim-
lerini sağlamaya başlamışlardır. Zaman geçtikçe yurtlarından uzakta olan bu müzisyenler tanınmak için
girişimlerde bulunmuşlar, ücretsiz konserler vermiş, demo kayıtlar yapmaya çalışmışlardır. Birkaç önemli
grup haricinde, tanınmak için bu çalışmaları yapanlar hedeflerine ulaşamamışlardır. Bu müzisyenler giri-
şimlerinden asla vazgeçmemiş, yeni arayışlarla gelişim sürecini sürekli dinamik tutmuşlardır.
67