Page 11 - ÇALGI TOPLULUKLARI TSM 12
P. 11

KİTABIN TANITIM SAYFASI


            Ünite Numarası
                                                                                                    Karekod
            Hangi ünitenin başlayacağını    1. ÜNITE                       Ünite  karekodu  Ünite sunu
                                                                             karekodu
            gösterir.                                                                       Metinlerle ilgili çeşitli
                                       ÇEŞITLI MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II          etkinlikler, ünite sunuları,
            Ünite Başlığı                                          MUHAYYER-KÜRDÎ ŞARKI     genel ağ, görsel kay-
                                                             Usulü: Düyek  Rüzgâr Söylüyor Şimdi O Yerlerde  Beste-Güfte: Şekip Ayhan Özışık
                                                              =  120                       nakça, cevap anahtarı,
            Ünitenin kapağında ünitenin   Ünite Konuları  Anahtar Kavramlar  Rüz  gâr   söy  lü  yor   şim  di   o   yer  ler  de   ölçme ve değerlendirme
                                        •  1.1. Hicaz Ailesi Makamları
                                                  •  Donanım
            başlığını gösterir.         •  1.2. Nihâvend Makamı  •  Seyir
                                                  •  Durak
                                        •  1.3. Kürdili-Hicazkâr Makamı
                                        •  1.4. Muhayyer-Kürdî Makamı  •  Güçlü  4         sorularının bulunduğu
                                        •  1.5. Segâh Makamı  •  Yeden  bi zim  es  ki   .  şar  kı  mı  zı   . şar  kı  mı
            Ünite Konuları              •  1.6. Hüzzam Makamı  8     1.    2.                   yerleri gösterir.
            Ünite içindeki konu başlıklarını   Bu Ünitede     zı     .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  SAZ  .  .  .  .
            içerir.                   •  Hicaz ailesi, nihâvend, kürdili-hicazkâr, muhayyer-kürdî, segâh ve hüzzam makam dizilerini çalgı ile seslendirmeyi,  12  Vaz geç   söy  le me  ar tık   ha tır  lat  ma  o   ma  zi  de  ki
                                      •  Hicaz ailesi, nihâvend, kürdili-hicazkâr, muhayyer-kürdî, segâh ve hüzzam makamlarında verilen eserleri çalgı ile deşifre
                                       etmeyi,               16
            Bu Ünitede                •  Hicaz ailesi, nihâvend, kürdili-hicazkâr, muhayyer-kürdî, segâh ve hüzzam makamlarında verilen eserleri çalgı topluluğu-  aş  kı  mı  zı      aş  kı  mı  zı    Anahtar Kavramlar
                                       nun bir üyesi olarak seslendirmeyi öğrenmeniz beklenmektedir.
                                                                             SON
                                                                    1.    2.
                                                             20
            Ünitedeki kazanımların olduğu   10                                11           Üniteye özgü terim ve
            bölümdür.                                        23  . SAZ  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  SAZ  .  .  .  .  .  .  kavramlardır.
                                                              Bir   kış   gü  nüy  dü   baş  la  dı   bu   ha  zin
                                                                      1
                                      1. ÜNİTE
                                      1. ÜNİTE                        ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II
                                                                      ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II
            Konu Başlığı                  ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II
                                                             26
            Ünite içindeki konu başlıklarını   •  Bir eseri incelerken makamını bulmak için nota üzerinde nelere dikkat edersiniz? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla   .  ma  ce  ra  sı   .  öm  rü  mü  zün
                                        HAZIRLIK ÇALIŞMASI
            içerir.                     paylaşınız.          29
                                                              .  öm  rü  mü  zün  .  SAZ  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .
                                         1.1. Hicaz Ailesi Makamları  MUHAYYER-KÜRDÎ SAZ SEMAİSİ
                                                             Usulü: Aksak semai 33. Eser  Beste: Sadi Işılay
            Hazırlık Çalışması        Hicaz, Türk müziğinde hem bir makam adı hem de birbirleriyle çok büyük benzerlik gösteren dört makamdan oluşan   =  120  1. HANE  MUHAYYER-KÜRDÎ MARŞ
                                      bir ailenin adıdır. Bu makamlar; hicaz, hümâyun, uzzal ve zirgüleli hicaz makamlarıdır. Aralarında fazla fark yoktur. Dört
                                      makamın seyri de inici-çıkıcıdır. İki makam dizisinin pes tarafında hicaz dörtlüsü, iki makamın pes tarafında ise hicaz
                                      beşlisi bulunmaktadır. Bu ailedeki makamları birbirinden ayırmak için güçlülerine ve güçlü üzerindeki çeşnilerine bakmak
                                      gerekir.                     Tuna Nehri Akmam Diyor
                                                             Usulü: Semai  3  3  3  3  Beste: Mehmet Ali Bey
                                                                           Güfte: Anonim
            Öğrencilerin üniteye dikkatinin  • Hicaz Makamı  3  =  69
            çekildiği bölümdür.       Hicaz makamı dizisi, yerinde hicaz dörtlüsüne nevada rast beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir.  Ara nağme  3  3  3  3  3
                                       Seyri: İnici-çıkıcıdır. Bazen çıkıcı olarak da kullanılır.
                                       Durağı: Dügâh perdesidir.
                                       Güçlü: Neva perdesidir.  5 6  TESLİM
                                       Yeden: Rast perdesidir.
                                       Donanımı: Si için bakiye bemolü, fa ve do için bakiye diyezi donanıma yazılır.  3  3  3  3
                                                              Tu  na  neh ri   ak mam  di  yor    Et ra  fı  mı   yık mam  di  yor
                                                              Düş man  Tu na  yı   at  la  dı    Ka ra  kol  la  rı   yok  la  dı
                                       Hicaz Makamı Dizisi
            Ders İçi Uygulama          Hicaz Makamı Dizisi  Yerinde hicaz dörtlüsü  7 11
                                                  Nevada rast beşlisi
                                                  Nevada rast beşlisi
                                           Yerinde hicaz dörtlüsü
                                                                           3  SON
                                                              Ü  nü  bü yük   Os man  Pa  şa    Pi  lev  ne  den   çık mam  di  yor
                                                                        bir
                                                              Os man  Pa
            Öğrenmeyi kolaylaştırmak için  (  )  S  A 12  S  T  K  S  T  9  2. HANE  Karadeniz akmam dedi lun  dan   Beş  bin   top  Karadeniz akmam dedi  dı
                                                                 nın  ko
                                                                         den  pat la
                                                                 şa
            hazırlanan çalışmaların yer   Karekod uygulamasını akıllı tahtada açarak hicaz makam dizisini izleyiniz. Hicaz makam dizisini   11  Ben Tuna' ya bakmam dedi 3  Ben Tuna' ya bakmam dedi
                                        DERS İÇİ UYGULAMA
                                                                       Yüz bin Kazak gelmiş olsa
                                                                Yüz bin Kazak gelmiş olsa
                                                                       Osman Paşa korkmam dedi
                                                                Osman Paşa korkmam dedi
            aldığı bölümdür.           çalgınız ile seslendiriniz.  Dijital içerik   AŞTIR-ÖĞREN  Araştır-Öğren
                                                              3. HANE
                                                      için karekod  Adına destanlar yazılan ve marşlar bestelenen Gazi Osman Paşa, döneminin en büyük komutanları arasında
                                                             yer almıştır. Gazi Osman Paşa’ nın hayatını araştırınız. Bulduğunuz bilgileri arkadaşlarınıza sunarak "vatanseverlik
                                                             ve dürüstlük" bağlamında düşüncelerinizi paylaşınız.
                                                                      2
            Dijital İçerik                                   13                      Anlatımı desteklemek ve öğre-
                                      12
                                                                              81      nilenleri pekiştirmek amacıyla
            Konuyu destekleyen kayıtları                     14  3  3  3  3  3  3  3
            içerir.                   1. ÜNİTE  ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II  1 ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II  hazırlanan bölümdür.
               1. ÜNİTE
             Okuma Metni               OKUMA METNİ           15
                                       OKUMA METNİ
                                       Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metinden hareketle Kâni Karaca' nın (Görsel 1.5) çalışmalarını "dürüstlük ve
                                       sabır" değeri açısından değerlendirerek düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
             Kitapta adı geçen                               Usulü: Yürük semai
                                                              4. HANE
                                                             17
             önemli kişilerin hayat    ENGELSİZ SANATÇI KÂNİ KARACA (1930-2004)
             hikâyelerinin bir metin   1 Mart 1930 tarihinde Adana’nın Karataş ilçesine bağlı Adalı köyünde doğ-  20 1.  2.
                                       du. Henüz iki üç aylık iken bir kaza sonucu görme yeteneğini kaybetti. Ba-
                                       basının vefatından dolayı halası ve eniştesi tarafından büyütüldü. Sesinin
             aracılığıyla verildiği    güzelliğiyle dikkatleri çekti. Adana’da Hacı Şefika Hatun Camii’nin imamı   3  3
                                       olan, aynı zamanda mûsiki bilgisine de sahip bulunan Hâfız Abdi Er Efen-
                                       di’nin yanına verildi. Mûsiki bilgisini hocasından öğrendiği pratik bilgilerle,
                                       makamları Kur’an'a uygulamasıyla, Adana Türk Ocağı’nda verilen konser-
                                       leri dinlemesi ve bazı amatör konserlere katılmasıyla öğrendiği söylenebilir.   23
             bölümdür.                 Dokuz yaşında mevlit okumaya başladı. Genç yaşlarda çevre illere davet   3  3  3  3
                                       edildi. Adı çok duyulunca Adana eşrafından bazı kişiler kendisini İstanbul’a
                                       götürerek mûsiki bilgisini daha da geliştirmesine katkıda bulundu.
                                       İstanbul’a geldiğinde  ramazan ayında  Eminönü  Yenicamii’de  mukabele
                                       okuyan ünlü bestekâr Sadettin Kaynak’la tanıştırıldı; Kaynak onu çok beğe-  Görsel 1.5: Kâni Karaca  26
                                       nerek derslerine katılması için evine davet etti. Dersleri beş altı yıl sürdü. Ka-
                                       raca; bu derslerde üslûp, tavır ve mûsiki bilgisini ilerletti. Üstatların önünde
                                       aşere ve takrîb sınavını kazanarak icâzet aldı.
                                       Kâni Karaca diğer önemli hocası Sadettin Heper’den usulleri, kudüm vurmayı ve başta Mevlevî ayinleri
             Görsel                    olmak üzere pek çok dinî mûsiki formunu öğrendi. Kâni Karaca, 1953 yılında Mesut Cemil’e takdim edildi;   DİNLETİ ZAMANI  Dinleti Zamanı
                                       Mesut Bey, onun İstanbul Radyosu stüdyosunda klasik üslûpta ve icrası zor makamlarda bestelenen din
                                       dışı formdaki eserlerin en nâdide örneklerini seslendirmesini sağladı; burada kendisine dönemin meşhur
                                       sâzendeleri eşlik etti. 1955 yılından başlayarak vefatına yakın tarihlere kadar Konya Mevlânâ ihtifallerine   “Çeşitli Makamlar ve Eser Uygulamaları II” ünitesinde hicaz ailesi, nihâvend, kürdili-hicazkâr ve muhayyer-kürdî
                                       katıldı; mevlid, ezan, gazel, kaside gibi serbest formların en usta icracısı olarak tanındı; yurt içinde ve yurt
             Metin içinde bahsi geçen   dışında Kur’an okudu, pek çok konsere ve Mevlevî ayinine sesi ve kudümüyle iştirak etti, şöhreti tüm dün-  makamlarında çaldığınız eserleri genel ağda video veya müzik paylaşım sitelerini kullanarak dinleyiniz.
                                       yaya yayıldı. İrticâlen (içten geldiği gibi) okuma yeteneği sayesinde kimsenin kolay ulaşamayacağı bir
                                       seviyeyi ulaştı. Yirmiye yakın şarkı, dört saz semaisi, ilâhi ve şuğul, “Lebbeyk Allâhümme lebbeyk” ifadesini
                                       soru-cevap şeklinde düzenlediği hicaz makamında Arafat duası ve bir hadisin metni üzerine yaptığı rast   a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturarak arkadaşlarınızla ortak bir dinleti programı hazırla-  Öğrenci performanslarının
             görselleri içerir.        makamındaki bestesi olan Karaca; 29 Mayıs 2004 tarihinde Fatih’teki evinde vefat etti.  yınız.
                                              İslâm Ansiklopedisi Kani Karaca maddesinden özetlenmiştir.  b) Aşağıdaki basamakları uygulayarak çalışmanızı tamamlayınız.  sergilendiği bölümdür.
                                                                - Eserleri seçerken birbirinizin fikirlerine saygılı olunuz.
                                                                - Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla beraber çalışarak dinletiye hazırlanınız.
                                                                - Görev dağılımı yaparken adaletli bir şekilde ve iş birliği içinde hazırlıklarınızı planlayınız.
                                                                - Oluşturduğunuz dinleti programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz ve varsa öğretmeninizin
                                                              önerilerini alınız.
                                                                - Dinleti öncesi bol bol prova yaparak performansınızı denetleyiniz.
             Görsel Açıklaması                                 - Dinleti programının sonunda hem kendi performansınızla ilgili hem de yardımlaşmanın önemi ile ilgili
                                                                      2
                                                              düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
             Görsellerin açıklamalarını
             içeren bölümdür.                           107                   83
                                       1. ÜNİTE                       ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II
            Ölçme ve Değerlendirme      1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI  KONTROL LİSTESİ  Kontrol Listesi
                                       Aşağıda verilen 1-5 numaralı çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
                                                             “Çeşitli Makamlar ve Eser Uygulamaları-II” ünitesinde kazanılan becerileri değerlendirmek amacıyla aşağıdaki kontrol
                                                             listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştirilenler için Evet, gerçekleştirileme-
                                       1.  Kürdili-hicazkâr makamının yeden perdesi aşağıdakilerden hangisidir?
            Üniteyle ilgili ölçme ve   A) Acem aşiran (fa)   yenler için Hayır sütununa ( ✔) işaretini koyunuz.  EVET  HAYIR  Üniteyle ilgili kazanılan
                                                              SIRA
                                                                  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR
                                       B) Dügâh (la)
                                       C) Hüseynî (mi)
            değerlendirmenin yer aldığı   2. Uzzâl makamının güçlü perdesi aşağıdakilerden hangisidir?  1 2  Hicaz makam dizisini çalgısıyla çalar.  becerilerin değerlendirildiği
                                       D) Neva (re)
                                       E) Rast (sol)
                                                               Hümâyun makam dizisini çalgısıyla çalar.
            bölümdür.                  A) Bûselik (si)        3  Uzzâl makam dizisini çalgısıyla çalar.  bölümdür.
                                       B) Dügâh (la)
                                       C) Hüseynî (mi)
                                       D) Neva (re)           4  Zirgüleli hicaz makam dizisini çalgısıyla çalar.
                                       E) Rast (sol)
                                       3.  Muhayyer-kürdî makamının durak perdesi aşağıdakilerden hangisidir?  5  Nihâvend makam dizisini çalgısıyla çalar.
                                       A) Çargâh (do)          B) Dügâh (la)        C) Hüseynî (mi)          D) Irak (fa bakiye diyez)          E) Neva  6  Kürdili-hicazkâr makam dizisini çalgısıyla çalar.
                                       4. Hümâyun makamı donanımda hangi değiştirici işaretleri alır?
                                       A) Si koma bemolü      7  Muhayyer-kürdî makamı dizisini çalgısıyla çalar.
                                       B) Si küçük mücennep bemolü
                                       C) Si, mi ve la küçük mücennep bemolü  8  Segâh makam dizisini çalgısıyla çalar.
                                       D) Si bakiye bemolü ve do bakiye diyezi
                                       E) Si ve mi koma bemolü ve fa bakiye diyezi   9  Hüzzam makam dizisini çalgısıyla çalar.
                                       5.  Hüzzam makamı donanımda hangi değiştirici işaretleri alır?  10  Seçilen eserin makam özelliklerini söyler.
                                       A) Fa bakiye diyezi
                                       B) Si bakiye bemolü    11  Seçilen eseri çalgısıyla deşifre eder.
                                       C) Si küçük mücennep bemol
                                       D) Si koma bemolü ve fa bakiye diyezi
                                       E) Si koma bemolü, mi bakiye bemolü ve fa bakiye diyezi    12  Seçilen eserin usulüne dikkat eder.
                                       Aşağıda verilen 6-10 numaralı ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini işaretleyiniz.  13  Toplu çalma kurallarına uyar.
            Sayfa Numarası             6.  Hicaz ailesinde toplam beş makam dizisi vardır.  D  Y  14  Seçilen eseri grubun bir üyesi olarak uyumlu bir şekilde çalar.
                                       7.  Segâh makamının seyri çıkıcıdır.
                                                             Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100'lük not sistemine çevrilir.
                                       8.  Muhayyer-kürdî makamının donanımına si küçük mücennep bemolü yazılır.
            Sayfa numaralarının        9.  Uzzâl makamının güçlüsü neva (re) perdesidir.
            verildiği bölümdür.        10.  Zirgüleli hicaz makamının seyri inici-çıkıcıdır.
                                       Yandaki karekod uygulamasını kullanarak verilen ölçme ve değerlen dirme sorularını
                                       cevaplayınız.
                                                      Dijital içerik
                                                      için karekod
                                       108                                    109
                                                                                                                9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16