Page 71 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 71
3. ÜNİTE
3.1.4. Klasik Dönem’e Ait Etüt ve Eserler
3. melodic exercise
s.lee
Çelloda Klasik Dönem eserleri seslendirilirken sol elin parmak numaraları, mümkün olduğunca aynı pozisyon-
da kalmaya yönelik belirlenmelidir. Sol elde legato ve glissando tercih edilmemeli, sol el pozisyon geçişlerinde
daha net olunmalıdır. Akılda kalması istenen önemli notalarda vibrato yapılmalı, sürekli vibrato yapılmamalıdır.
Barok Dönem’in tersine triller asıl sesin bir alt perdesinden başlanarak seslendirilmelidir.
Yay tekniğinde bir eserin hangi yaylarla çalınacağına karar verilirken ölçü çizgileri ile bir ölçü içindeki güçlü ve
zayıf zaman dengesine dikkat edilmelidir. Esere başlarken yay, telin üzerine yerleştirilmeli ve yay kaldırılmadan
çalmaya başlanmalıdır. İkiz ve sekvens adı verilen motif tekrarlarını bölmemeye özen gösterilmelidir.
Dönemin stil özelliği gereğince legato ve staccato belirtilmeyen yerlerde notaların arasında hafif boşluklar
olmalıdır. Armoninin duyulması açısından akorlar ikişerli ikişerli bölünerek (kırılarak) seslendirilmelidir.
5. ETKİNLİK
1, 2 ,3, 4 ve 5. alıştırmalarda Klasik Dönem eserlerini yorumlamaya yönelik olarak verilen pozisyon
geçişli etütleri çalgınızla seslendiriniz.
Sebastian Lee
Allegretto 4
≥ ˙ œ œ œ œ n œ œ œ1 œ œ
3
b
1 ? b 4 œ œ œ Œ œ œ œ
j 2 j
7 1 ˙ œ œ œ œ œ 3 1 ˙ œ œ œ
? b Œ 2 œ œ œ œ 1 œ Œ
b œ
3 2
13 œ œ œ œ 1 œ 1 œ œ œ 1 œ 3
4
? b œ œ œ œ ˙ . œ # Œ œ œ # œ œ
b
≥ œ 4 œ œ n 4
19 . ˙ 4 œ œ œ
? b œ ˙ œ
b Œ Œ œ œ œ
25 . ˙ n . ˙ b œ œ œ œ n . ˙ œ 4 œ œ n
? b ˙
b
31 ˙ n œ 4 ˙ 2 2 ˙ œ œ œ n 1
? b œ ˙ œ n œ
b
3
œ œ ˙ 3
36 œ œ œ n . ˙ œ 4 œ œ n œ œ
4
? b œ
b
70 ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II