Page 118 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 118

Terimler Sözlüğü





                 andante       : (İtalyanca) Müzikte bir hız terimidir. Yürüyüş temposu anlamına gelir. Orta yavaşlıkta
                                bir tempodur.
                 andantino     : (İtalyanca) “Andante”den daha hızlı.
                 anonim        : Yazanı, yapanı, söyleyeni bilinmeyen.
                 akor          : Aynı anda tınlamak üzere “dikey” olarak yazılmış ikiden fazla ses.
             A   allegretto    : (İtalyanca) Bir hız terimidir. Çabukça anlamına gelir. “allegro”dan daha yavaş tempo-

                                dadır.
                 allegro       : (İtalyanca) Hız terimidir. Çabuk anlamına gelir.
                 aralık        : İki ses arasındaki uzaklığa aralık denir. Gitarda üst üste yazılmış sesleri tanımlamak
                                için kullanılır.
                 arpej         : Bir akoru oluşturan seslerin birbiri arkası çalınmasına denir.




             B   bas           : Düşük frekanslı sesleri ve aralığı tanımlar. Gitarda 4, 5 ve 6. telleri tanımlamak için
                                kullanılır.
                 bemol         : Bir sesin yarım ton kalınlaştıracağını gösteren nota işareti.



                 Da Capo al Fine: (İtalyanca) “Başa dön, ‘son’ yazan yerde bitir” anlamına gelir. Fine, “son” demektir. Bu
             D                  formda yazılmış eserlerde başa döndükten sonra tekrarlar yapılmaz
                 diyez         : Bir sesin yarım ton tizleştirileceğini gösteren nota işaretidir.
                 durak         : Makamın ana sesine durak denir. Makamsal müzikte diziler daima bu seste biterler.


                 entsrüman     : Çalgı.
             E   etüt          : Belli bir konuyu içeren çalışma parçası.
                 ezgi          : Belli kurallara göre düzenlenmiş kulağa hoş gelen ses dizisi, melodi, nağme.

             G güçlü           : Makamsal dizileri oluşturan dörtlü ve beşli dizilerin ortak sesine verilen ad. Makamsal
                                müzikte güçlüler dominant etkisi yaratır.
              İ  icrâ          : Bir müzik eserini oluşturan notaları seslendirme, performans.

                 karar        : Makamsal müzikte makamın sesini oluşturan ana ses.
             K   kombinasyon  : Birleştirme.

                 koordinasyon  : Eşgüdüm.

             L   legato       : Bağlı çalma tekniği.
                 lied         : Almanca şarkı, hava, ezgi.
                 makam        : Türk müziğinde bir dizideki seslerin ezgi içinde işlenişine makam denir.
                 menuet       : (Fransızca) 17. ve 18. yüzyıllarda ortaya çıkmış üç zamanlı zarif bir fransız saray dansı.
                               melodi: Bknz. ezgi
                 metod        : Yöntem.
             M   metronom     : Bir müzik parçasının hangi hızla çalınması gerektiğini gösteren alet.
                 mikroton     : Bknz. koma
             N   moderato     : (İtalyanca) Bir hız terimidir.Orta hız anlamına gelir.
                 müzikalite   : Sahip olunan teknik ile üretilen seslerin müziksel bir ifadeye, anlatıma dönüştürme
                               gücü.
                 natürel      : Doğal. Diyez yada bemol alarak doğal hali değiştirilmiş bir notayı tekrar doğal haline
                               döndürmek için kullanılır. Bekar.

                 performans   : Çalışanın yaptığı iş için harcaması gereken maksimum enerji, bilgi, kişisel yeterlilik ve
             P   poco           işten aldığı doyum. Müzikte belli bir çalışma sürecinden sonra sergilenen icrâ.
                 polifoni     : (İtalyanca) “Daha” anlamı taşır. Örneğin; poco allegro daha çabuk.
                              : Çok seslilik. Bir yada daha çok melodik çizginin birleştiği doku.


                               116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123