Page 112 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 112
8. ETKİNLİK
• Ünitenin sonunda verilen eserlerden en az üç tane belirleyiniz. Arkadaşlarınızla oluşturacağınız grupla
bu eserleri icra ediniz.
• Eserleri icra aşamasında, gruptaki müzikal ve sözel iletişime dikkat ediniz.
• Müzikal iletişimin aranızdaki uyumda, sözel iletişimin ise parçaların trafiğini belirlemekte önemli oldu-
ğunu unutmayınız.
OKUMA METNİ
KANUNİ HACI ARİF BEY (1862-1911)
İstanbul’da doğmuştur. Koca Mustafa Paşa Askeri Rüşti-
yesini bitirmiştir. Kanun icrasındaki başarısıyla tanınmıştır.
Sanatçı, devrin bütün müzik üstatlarıyla dostluk kurmuş ve
onlardan faydalanmıştır. Tamburi Cemil Bey, Neyzen Teyfik,
Santuri Ethem, Udi Nevres, Bolahenk Nuri Bey ve Zekai Dede
Efendi faydalandığı müzisyenlerin başında gelir.
Sanatçının yaşadığı dönemde kanunda mandal olmadı-
ğından Kanuni Hacı Arif Bey, mandalsız kanun çalardı. Daha
sonra mandallı kanunlar ortaya çıktığı hâlde, mümkün oldu-
ğunca bu kanunu kullanmamaya özen göstermiştir. Kanuni
Hacı Arif Bey’in oğlu Zeki Arif Ataergin babasının konuyla
ilgili, “Mandallı kanun, yeni başlayanlar için kolay, sonrası için
güç; mandalsız kanun ise başlangıçta güç, sonrasında kolay-
dır.” şeklinde bir ifadesi olduğunu aktarmıştır.
Kanun icrasındaki ustalığıyla döneminin sanatkârları
arasında önemli ve farklı bir yere sahip olmuştur. Bugün Görsel 5: Kanuni Hacı Arif Bey
bile kanun çalan her sanatçının yapmaya çalıştığı fiskeli icra
şeklini ilk uygulayan odur.
Kanuni Hacı Arif Bey, Darül Musiki Cemiyeti’ni kuran sanatçı topluluğunun bir üyesi olup Tamburi Cemil
Bey ve Udi Nevres Bey ile birçok konsere de katılmıştır. Ayrıca kanun sazındaki engin kültürü ve birikimiyle
sayısız başarılı öğrenci yetiştirmiştir. Bunlardan Amâ Nazım Bey, Kanuni Tahsin, Fethi Selim ve Pepe Reşat
dönemin öne çıkan sanatçıları olarak sayılabilir.
Bir bestekâr olarak her formda eser veren Kanuni Hacı Arif Bey’in, Türk musiki repertuvarında beş peşrev,
on saz semaisi, bir sirto, üç beste, iki yürük semai ve yetmiş şarkısı bulunmaktadır. Bunun yanında sanatçının
taksim plakları da mevcuttur.
Ahmet Şahin Ak, Türk Musikisi Tarihi, 3. baskı, 2014.
(Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.)
111