Page 112 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 112

8. ETKİNLİK

                  •  Ünitenin sonunda verilen eserlerden en az üç tane belirleyiniz. Arkadaşlarınızla oluşturacağınız grupla
                   bu eserleri icra ediniz.
                  •  Eserleri icra aşamasında, gruptaki müzikal ve sözel iletişime dikkat ediniz.
                  •  Müzikal iletişimin aranızdaki uyumda, sözel iletişimin ise parçaların trafiğini belirlemekte önemli oldu-
                   ğunu unutmayınız.



                 OKUMA METNİ
                                       KANUNİ HACI ARİF BEY (1862-1911)

                   İstanbul’da doğmuştur. Koca Mustafa Paşa Askeri Rüşti-
                 yesini bitirmiştir. Kanun icrasındaki başarısıyla tanınmıştır.
                 Sanatçı, devrin bütün müzik üstatlarıyla dostluk kurmuş ve
                 onlardan faydalanmıştır. Tamburi Cemil Bey, Neyzen Teyfik,
                 Santuri Ethem, Udi Nevres, Bolahenk Nuri Bey ve Zekai Dede
                 Efendi faydalandığı müzisyenlerin başında gelir.
                    Sanatçının yaşadığı dönemde kanunda mandal olmadı-
                 ğından Kanuni Hacı Arif Bey, mandalsız kanun çalardı. Daha
                 sonra mandallı kanunlar ortaya çıktığı hâlde, mümkün oldu-
                 ğunca bu kanunu kullanmamaya özen göstermiştir. Kanuni
                 Hacı Arif Bey’in oğlu Zeki Arif Ataergin babasının konuyla
                 ilgili, “Mandallı kanun, yeni başlayanlar için kolay, sonrası için
                 güç; mandalsız kanun ise başlangıçta güç, sonrasında kolay-
                 dır.” şeklinde bir ifadesi olduğunu aktarmıştır.
                   Kanun icrasındaki ustalığıyla döneminin sanatkârları
                 arasında önemli ve farklı bir yere sahip olmuştur. Bugün   Görsel  5:  Kanuni Hacı Arif Bey
                 bile kanun çalan her sanatçının yapmaya çalıştığı fiskeli icra
                 şeklini ilk uygulayan odur.
                   Kanuni Hacı Arif Bey, Darül Musiki Cemiyeti’ni kuran sanatçı topluluğunun bir üyesi olup Tamburi Cemil
                 Bey ve Udi Nevres Bey ile birçok konsere de katılmıştır. Ayrıca kanun sazındaki engin kültürü ve birikimiyle
                 sayısız başarılı öğrenci yetiştirmiştir. Bunlardan Amâ Nazım Bey, Kanuni Tahsin, Fethi Selim ve Pepe Reşat
                 dönemin öne çıkan sanatçıları olarak sayılabilir.
                   Bir bestekâr olarak her formda eser veren Kanuni Hacı Arif Bey’in, Türk musiki repertuvarında beş peşrev,
                 on saz semaisi, bir sirto, üç beste, iki yürük semai ve yetmiş şarkısı bulunmaktadır. Bunun yanında sanatçının
                 taksim plakları da mevcuttur.

                                                                      Ahmet Şahin Ak, Türk Musikisi Tarihi, 3. baskı, 2014.
                                                                                (Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.)























                                                                                                             111
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117