Page 34 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 34

23    MEYAN        Ï             j                       Ï                     j
                       4
                  &   5 Î         Ï n       Ï    Ï 8  Ï  Ï  Ï     Ï 4   Ï         Ï 6  ä    Ï 8   Ï  Ï  Ï

                                  HA                                         TE             Mİ
                    25                                                                                 Ï
                       4
                             j
                             Ï
                  &   5 4  Ï Ï  Ï Ï     Ï      . Ï  Ï  Ï 8  Ï  Ï   Ï   Ï 4  Ï     Ï 4  Ï 8  Ï  ä  Ï 6  J
                                        LÂ                                                      LİN    ÇI
                    28    Ï       Ï                           Ï  Ï   Ï              Ï
                  &   5  4     Ï 6   Ï    Ï 8  Ï 4  Ï    Ï                Ï 6  Ï 8     Ï . Ï         ä

                               KAR                                   DIK
                    30                         ú                Ï     Ï 8                     Ï     Ï
                       4
                  &   5 Î          Ï 8   Ï 6                                 . Ï 6      ä
                                   NAK                          NAK        ŞI                  NI
                    32     . Ï  Ï 8  . Ï  Ï . Ï     Ï Ï

                  &   5  4                                  Ï      . Ï   Ï . Ï    Ï . Ï     Ï  Ï    Ï  Ï

                          BİR
                    34             Ï                                                                    %
                                                       Ï
                                                                          Ï
                  &   5  4 Ï5  Ï  Ï      ä  Ï     Ï 4 J J  Ï    Ï   Ï  Ï  Ï Ï   Ï    Ï     ú        Î
                                                                J
                          BU  SE                       DEN          BU       SE      DEN


                 OKUMA METNİ
                                            VECİHE DARYAL (1914-1970)

                   İstanbul’un Beylerbeyi semtinde doğdu. İlkokul çağına kadar kültürlü ve mu-
                 sikiye düşkün bir aile ortamında yetişen sanatkâr, yedi yaşındayken Nazire Ha-
                 nım’dan kanun dersleri alarak musikiye ilk adımını attı. On yaşındayken devrin
                 müzik okulu olan Darülelhana kaydoldu. Rauf Yekta Bey’den Türk musikisi kura-
                 mı ve musiki tarihi, Ahmet Irsoy’dan usul, İsmail Hakkı Bey’den fasıl musikisi ve
                 nota, Sedat Öztoprak ile Reşat Erer’den saz eserleri öğrendi. Ali Ekrem Bey’den
                 edebiyat, Madam Heze ile Edgar Manas’tan piyano dersleri aldı. Muhittin Sadak-
                 tan solfej, Ekrem Besim Tekdaş’tan Batı musikisi tarihi, Cemal Reşit Rey’den ar-
                 moni öğrendi.
                   1926 yılında Darülelhanın kapatılmasıyla Çapa Kız Öğretmen Okuluna girdi
                 ve aynı yıl oradan mezun oldu. İlk olarak İstanbul Radyosu’nda göreve başlayan
                 Vecihe Daryal, daha sonra Ankara Radyosunda icracı, öğretmen ve repertuvar   Görsel  3:  Vecihe Daryal
                 kurulu üyesi olarak çalıştı. Vecihe Daryal, tüm bu görevlerinin haricinde birçok resmi konsere katılmış, sınav
                 jürilerinde bulunmuştur. Olağanüstü bir müzikalite ve kendine özgü estetik ölçüler çerçevesinde eserleri çalan
                 Vecihe Daryal, Türk musikisi içinde yetişmiş olan en kudretli kanun icracılarındandır.
                   Yeni yetişen saz sanatkârlarına, “Sadece ses sanatkârlarına değil, saz arkadaşlarınıza da refakat edeceksiniz.”
                 diye öğüt veren Vecihe Daryal, eşsiz bir refakat duygusuna sahiptir. İcrakârlığındaki ustalığının yanında son
                 derece güçlü bir ritim duygusu da vardır. Her gün yaptığı programın başlama vaktinden saatler önce radyo
                 evine gelir, sazının akordu ile uğraşır, kusursuz bir akorttan sonra yayına girerdi. Vecihe Daryal’ın katıldığı bir
                 programda ritim aksaması gibi bir durum düşünülemezdi. O, sanki her sazı avucunun içine alır ve bir metro-
                 nom gibi programı toparlardı. Glissandolu ve yumuşak mızrabı teller üzerinde uçuşurdu. Mandalları indirip
                 kaldırmadaki ustalığı izleyenlerde hayranlık uyandırırdı. Alçak gönüllü, herkesin yardımına koşan, sınava gi-
                 renlere yardımcı olarak onların heyecanını yatıştıran şefkatli bir insan olan Vecihe Daryal, bütün profesyonelli-
                 ğine rağmen her zaman bir amatör duygusu ile hareket eder, her türlü icraya bu düşünce ile katılırdı.
                                                                      Ahmet Şahin Ak, Türk Musikisi Tarihi, 3. baskı, 2014.
                                                                                (Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.)


                                                                                                             33
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39