Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL 12
P. 14
1. ÜNİTE: KAVAL ÇALMA TEKNİKLERİ - III
Hazırlık Çalışmaları
1. Yerli ve yabancı kaynaklarda üflemeli çalgılar ile parmak çarpma ve parmak kaydırma tekniklerinin kulla-
nıldığı eserler dinlediniz mi?
2. Öğrenmiş olduğunuz çârgâh makamındaki sözel eserleri ve saz eserlerini sol, la, do, re sesleri üzerinden
çalmayı denediniz mi?
3. Genel ağ gezintisinde kavalda tüm perdeleri kapalı şekilde eseri sonlandıran icracılar gördünüz mü?
1.1. Kavalda Parmak Çarpma Tekniği
Parmak çarpma tekniği müzikal ifadeye zenginlik kazandıran önemli unsurlardan biridir. Kaval icrasında çarpmalar,
yakın ve uzak seslerde yapılabilir, bir ya da birden fazla ses içerebilir, tek bir parmakla yapılabileceği gibi iki, üç ya da daha
fazla parmakla yapılabilir. Çarpma yapılan parmaklar, icra edilen eserin makamsal yapısına göre değişiklik gösterebilir.
Türk müziğinde çarpmanın uygulanışı ile ilgili farklı yöntemler karşımıza çıkmaktadır. Anlık çarpma şeklinde elde
edilen süslemeler olduğu gibi değerini kendinden önceki ya da sonraki notadan alan çarpmalar da bulunur.
Değerini kendinden sonraki notadan alan çarpma
2 j j
Yazılışı & 4 œ œ œ œ
2 œ œ
Uygulanışı & 4 œ™™ œ™™
Bu çarpma türünde asıl nota zayıf, çarpma notası ise vurgulu icra edilmektedir.
Değerini kendinden önceki notadan alan çarpma
2 j j
Yazılışı & 4 œ œ œ œ
2 œ œ
Uygulanışı & 4 œ™™ œ™™
Bu çarpma türünde asıl nota vurgulu, çarpma notası ise zayıf icra edilmektedir.
Kaval icrasında isim ve frekansları aynı olan notaların ardışık geldiği ve çoğaltma bağının olmadığı durumlarda
anlık kapatıp açma hareketi ile tekrarlayan nota elde edilebilir. Burada asıl amaç çarpma yapılan sesi duyurmak değil, ardışık
aynı sesleri duyurmak ve ritmik yapıyı gerçekleştirmektir.
> > >> >
>> >
> >> >
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
& J J
12 Kaval Çalma Teknikleri - III Kaval Çalma Teknikleri - III

