Page 34 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL 12
P. 34
1.4. Kavalda Birinci Perde Düzeni (I. Pozisyon)
Ülkemizde kavalın icra ediliş özellikleri incelendiğinde -yöresel ve profesyonel sanatçılarda- iki perde sisteminin
yoğunluklu olarak kullanıldığı görülmektedir. Birinci ve ikinci perde düzeni olarak isimlendirilen bu sistemler birinci pozis-
yon ve ikinci pozisyon olarak da adlandırılmaktadır. Türk müziğindeki diziler kavalın karakteristik ses yapısından uzaklaş-
madan en verimli hâli ile bu iki pozisyonda seslendirilebilir. Bu nedenle bu iki sistem transpoze kavramının dışında değer-
lendirilmektedir. Tek çalgıda farklı sistemlerin kullanılıyor oluşu müziğimizden gelen bir gerekliliktir. Bağlama çalgısında da
farklı akort düzenlerinin olması bu nedenledir. Türk müziğinin dizi özelliklerinin yerine getirilmesi ve kaval çalgısının tüm
teknik özelliklerinin kullanılabilmesi açısından birinci perde düzeninin öğrenilmesi çok önemlidir.
Birinci pozisyonda kaval perdelerinin tamamını kapatarak elde edilen ses, 1. ve 2. kademede la notası olarak kabul
edilir. Diğer sesler buna göre tespit edilir.
Kavalda Birinci Perde Düzeninde Seslerin Görselleri ve Dizek Üzerinde Gösterimi
Birinci Kademe:
& w b w w # w b w w w
w w w w #
A A A A A A A A
İkinci Kademe: w w
& w w w w # w b w w # w b w
A A A A A A A A
32 Kaval Çalma Teknikleri - III Kaval Çalma Teknikleri - III

