Page 94 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL 12
P. 94
3. ÜNİTE: KAVALDA MAKAMLAR VE UYGULAMALARI - IV
Hazırlık Çalışmaları
1. Genel ağ gezintisinde sabâ, segâh, bûselik, hicazkâr ve eviç makamlarına ait örnek eserler dinlediniz mi?
2. Sabâ, segâh, bûselik, hicazkâr ve eviç makamlarında seçtiğiniz birer eseri, aldığı ses değiştirici işaretler ile
başlangıç ve bitiş sesleri açısından değerlendirebilir misiniz?
Uyarı
Kitapta yer alan etüt ve eserlerde TRT Türk halk müziği ve Türk sanat müziği repertuvarı örnek alınmıştır. Ko-
malı seslerin gösteriminde Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi olarak bilinen ses sistemi ve Sarısözen sistemi olarak kabul edilen
ses sistemi kullanılmıştır.
Bilgi Notu
Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi günümüzde notaya alınmış TSM repertuvarının, Sarısözen sistemi ise THM repertu-
varının neredeyse tamamının yazıldığı ses sistemleridir.
Uyarı
Halk müziği eserlerinde, herhangi bir ses sistemi kaygısıyla üretim yapılmadığından makamsal sınıflandırma
yapabilmek oldukça zordur. Ancak aynı müzikal evrene ait olmalarının sonucu olarak birçok THM eseri makamsal ta-
nımlara uygun olabilmektedir. Makamsal tanımlara uygun olmayan eserler, bıraktığı etki de dikkate alınarak en yakın
makamsal yapının adıyla sınıflandırılmıştır.
Bilgi Notu
Kavalda komalı sesler, üfleme açısında ve şiddetinde yapılan küçük değişikliklerle ya da perde kapatma (yarım
kapatma, bir bölümünü kapatma vb.) teknikleriyle de elde edilebilir. Komalı sesleri doğrudan vermesi amacıyla bazı
perdeleri küçük açılmış kavallar da mevcuttur.
92 Kavalda Makamlar ve Uygulamaları - IV Kavalda Makamlar ve Uygulamaları - IV

