Page 140 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 140

5.1.5. Çağdaş Dönem Özellikleri
                 Müzikte Çağdaş Dönem, 1910’lu yıllardan başlayıp günümüzde de sürmekte olan dönemdir.
            Bu  dönem  “Yeni  Müzik  Dönemi”  ya  da  “Modern  Müzik  Dönemi”  olarak  da  adlandırılmaktadır.
            Çağdaş müzik (20. yüzyıl müziği) sürekli olarak yeniyi arayan, yeniyi arayarak gelişen bir müzik
            olduğu için teknikte, ifadede, içerikte ve stilde geleneksel kurallar esnetilmiş; sınırlar zorlanmıştır.
            Bu dönemde empresyonizm, ekspresyonizm, ulusalcılık, yeni klasikçilik, elektronikçilik ve sanalcılık
            gibi türlü sanat akımları ortaya çıkmıştır. Bilim ve teknolojideki gelişmelere paralel olarak sanatta da
            büyük adımlar atılmıştır.
                 5.1.6. Çağdaş Dönem Bestecileri

                 Bu dönemin başlıca bestecileri Achille  Claude Debussy (Aşil Kılod Debüssi), Jean Sibelius
            (Jan Sibelyus), Sergei Rachmaninoff (Sergey Rahmaninov),  Arnold Schönberg (Arnold Şönberg),
            Maurice  Ravel (Moris Ravel), Zoltan Kodaly (Zoltan Koday), Igor Stravinsky (İgor Stravinski), Alban
            Berg (Alban Berg), Carl Orff (Karl Orf), Dmitri Shostakovich (Dimitri Şostakoviç), Leos Janacek (Leoş
            Yanaçek ), Charles Ives (Çarls İvs), Béla Bartok (Bela Bartok) (Görsel 5.1), Sergei Prokofiyef (Sergey
            Prokofiyef), Paul Hindemith (Pol Hindemit)‘dir.
                 Çağdaş  Dönem’de  Türk  keman  müziğinin  başlıca  bestecileri,  Edgar  Manas,  Ali  Sezgin,
            Seyfettin Asal, Türk Beşleri (Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmet Adnan
            Saygun, Necil Kâzım Akses), Kemal İlerici, Ekrem Zeki Ün, Bülent Tarcan, İlhan Usmanbaş, Necdet
            Levent, Nurhan Cangal, Muammer Sun ve  Yalçın Tura’dır.

                 5.1.7. Çağdaş Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri
                 Çağdaş Dönem bestecileri, önceki dönemlerde olduğu gibi belli bir stil veya kalıba sonuna kadar
            bağlı kalmamış; bir tekniği denedikten sonra başka bir tekniğe geçmekte sakınca görmemişlerdir.
            Bazı besteciler Barok müzik, Klasik müzik ve Rönesans müziğini model alarak modern müziğe
            uyarlamışlardır. Unutulan stiller yeniden gündeme gelmiştir. Ritmi müziksel anlatımda önemli bir
            öge hâline getirerek özgür bırakmışlar, daha yalın bir dil ve anlatımı tercih etmişlerdir.

                 Çağdaş  Dönem’de  çözülümlerin  ve  uyumluların  yerini  gerilimliler  ve  uyumsuzların  uyumu
            almaya  başlamıştır.  Bu  dönem  eserlerinde  tonal  müzik  yerine  atonal  müzik  kullanılmış,  armoni
            özgürleştirilmiştir.

































                          Görsel 5.1: Bartok ve Kodaly karşılıklı oturuyorlar.



              138  5. ÜNİTE
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145