Page 140 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 140
5.1.5. Çağdaş Dönem Özellikleri
Müzikte Çağdaş Dönem, 1910’lu yıllardan başlayıp günümüzde de sürmekte olan dönemdir.
Bu dönem “Yeni Müzik Dönemi” ya da “Modern Müzik Dönemi” olarak da adlandırılmaktadır.
Çağdaş müzik (20. yüzyıl müziği) sürekli olarak yeniyi arayan, yeniyi arayarak gelişen bir müzik
olduğu için teknikte, ifadede, içerikte ve stilde geleneksel kurallar esnetilmiş; sınırlar zorlanmıştır.
Bu dönemde empresyonizm, ekspresyonizm, ulusalcılık, yeni klasikçilik, elektronikçilik ve sanalcılık
gibi türlü sanat akımları ortaya çıkmıştır. Bilim ve teknolojideki gelişmelere paralel olarak sanatta da
büyük adımlar atılmıştır.
5.1.6. Çağdaş Dönem Bestecileri
Bu dönemin başlıca bestecileri Achille Claude Debussy (Aşil Kılod Debüssi), Jean Sibelius
(Jan Sibelyus), Sergei Rachmaninoff (Sergey Rahmaninov), Arnold Schönberg (Arnold Şönberg),
Maurice Ravel (Moris Ravel), Zoltan Kodaly (Zoltan Koday), Igor Stravinsky (İgor Stravinski), Alban
Berg (Alban Berg), Carl Orff (Karl Orf), Dmitri Shostakovich (Dimitri Şostakoviç), Leos Janacek (Leoş
Yanaçek ), Charles Ives (Çarls İvs), Béla Bartok (Bela Bartok) (Görsel 5.1), Sergei Prokofiyef (Sergey
Prokofiyef), Paul Hindemith (Pol Hindemit)‘dir.
Çağdaş Dönem’de Türk keman müziğinin başlıca bestecileri, Edgar Manas, Ali Sezgin,
Seyfettin Asal, Türk Beşleri (Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmet Adnan
Saygun, Necil Kâzım Akses), Kemal İlerici, Ekrem Zeki Ün, Bülent Tarcan, İlhan Usmanbaş, Necdet
Levent, Nurhan Cangal, Muammer Sun ve Yalçın Tura’dır.
5.1.7. Çağdaş Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri
Çağdaş Dönem bestecileri, önceki dönemlerde olduğu gibi belli bir stil veya kalıba sonuna kadar
bağlı kalmamış; bir tekniği denedikten sonra başka bir tekniğe geçmekte sakınca görmemişlerdir.
Bazı besteciler Barok müzik, Klasik müzik ve Rönesans müziğini model alarak modern müziğe
uyarlamışlardır. Unutulan stiller yeniden gündeme gelmiştir. Ritmi müziksel anlatımda önemli bir
öge hâline getirerek özgür bırakmışlar, daha yalın bir dil ve anlatımı tercih etmişlerdir.
Çağdaş Dönem’de çözülümlerin ve uyumluların yerini gerilimliler ve uyumsuzların uyumu
almaya başlamıştır. Bu dönem eserlerinde tonal müzik yerine atonal müzik kullanılmış, armoni
özgürleştirilmiştir.
Görsel 5.1: Bartok ve Kodaly karşılıklı oturuyorlar.
138 5. ÜNİTE

