Page 156 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 156
OKUMA METNİ
Osman Zeki Üngör (1880-1959)
On bir yaşında Mızıka-yı Hümayun’da Pepini Gayto ve Vondra Bey’den
keman, Aranda Paşa’dan teori dersleri alan Osman Zeki Üngör, yeteneği
ve çalışkanlığı ile Abdülhamit Han’ın dikkatini çekmiş, genç yeteneğin Pa-
ris Konservatuvarında müzik eğitimi alması sağlanmıştır. Konservatuvarda
Henri Marteu ile çalışan Üngör, bu okuldan ödül alarak mezun olmuştur.
Sanatçı, yurda döndükten sonra Vondra Bey’in yerine Mızıka-yı Hümayun’a
başkemancı tayin edilmiştir. Daha sonra Saray Orkestrası’nın şefliğine ge-
tirilen Osman Zeki Bey, orkestranın ilk Avrupa turnesini gerçekleştiren kişi
olmuştur. İlk Türk konser kemancısı olarak Türk müzik tarihine geçmiş olan Görsel 4.1: Osman Zeki Üngör
Üngör, Mendelssohn gibi tanınmış bestecilerin konçertolarının Türkiye’deki
ilk seslendirilişini gerçekleştiren kişidir. Osman Zeki Üngör, Türk müzik tarihinde önemli yeri bulunan iki ku-
rumun başına getirilmiş bir sanat insanıdır. Bunlardan biri Atatürk’ün emriyle İstanbul’dan Ankara’ya getirilen
Riyaset-i Cumhur Filarmoni Orkestrası, diğeri Musiki Muallim Mektebidir. Musiki Muallim Mektebinin yıllarca
müdürlüğünü yapan Üngör, 1928 yılında Moskova’ya davet edilmiş ve Rus orkestraları eşliğinde 1934’te
Bakü’de konserler vermiştir.
İstiklal Marşımızın bestecisi olan Osman Zeki Üngör’ün birçok okul şarkısı ve marşı da vardır. Kemancı, şef
ve müzik eğitimcisi kimliği ile birçok öğrenci yetiştirmiş olan Osman Zeki Bey, ülkemizin önemli kemancı ve
müzik eğitimcilerinden olan Ekrem Zeki Ün’ün (1910-1987) babasıdır.
Z. KURTASLAN, "Türk Keman Okulunun Oluşum Süreci ve Temsilcileri" makalesinden uyarlanmıştır.
ÖZ DEĞERLENDİRME
“Keman Müziğinde Dönemler” ünitesi kapsamında aşağıda belirtilen davranışlardan kazandığınızı düşün-
düğünüz beceriler için “Gerçekleşti” sütununa “√” işareti, kazanamadığınızı düşündüğünüz beceriler için
“Gerçekleşmedi” sütununa “X” işareti koyunuz.
ÖLÇÜTLER
Sıra Gözlenecek Davranışlar Gerçekleşti Gerçekleşmedi
1 Romantik ve Çağdaş Dönem bestecilerini tanır.
Romantik ve Çağdaş Dönem eserlerinin stil özelliklerini
2
belirtir.
3 Romantik ve Çağdaş Dönem eserlerini çalar.
Değerlendirme sonunda ölçütlerden gerçekleşmeyen var ise öğrenmelerinizi gözden geçiriniz ve öğrenme
faaliyetlerini tekrarlayınız. Tüm ölçütler gerçekleşti ise bir sonraki üniteye geçebilirsiniz.
156