Page 156 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 156

OKUMA METNİ
             Osman Zeki Üngör (1880-1959)


             On bir yaşında Mızıka-yı Hümayun’da Pepini Gayto ve Vondra Bey’den
             keman, Aranda Paşa’dan teori dersleri alan Osman Zeki Üngör, yeteneği
             ve çalışkanlığı ile Abdülhamit Han’ın dikkatini çekmiş, genç yeteneğin Pa-
             ris Konservatuvarında müzik eğitimi alması sağlanmıştır. Konservatuvarda
             Henri Marteu ile çalışan  Üngör, bu okuldan ödül alarak mezun olmuştur.

             Sanatçı, yurda döndükten sonra Vondra Bey’in yerine Mızıka-yı Hümayun’a
             başkemancı tayin edilmiştir. Daha sonra Saray Orkestrası’nın şefliğine ge-
             tirilen Osman Zeki Bey, orkestranın ilk Avrupa turnesini gerçekleştiren kişi
             olmuştur. İlk Türk konser kemancısı olarak Türk müzik tarihine geçmiş olan   Görsel 4.1: Osman Zeki Üngör
             Üngör, Mendelssohn gibi tanınmış bestecilerin konçertolarının Türkiye’deki
             ilk seslendirilişini gerçekleştiren kişidir. Osman Zeki Üngör, Türk müzik tarihinde önemli yeri bulunan iki ku-
             rumun başına getirilmiş bir sanat insanıdır. Bunlardan biri Atatürk’ün emriyle İstanbul’dan Ankara’ya getirilen
             Riyaset-i Cumhur Filarmoni Orkestrası, diğeri Musiki Muallim Mektebidir. Musiki Muallim Mektebinin yıllarca
             müdürlüğünü yapan Üngör, 1928 yılında Moskova’ya davet edilmiş ve Rus orkestraları eşliğinde 1934’te
             Bakü’de konserler vermiştir.


             İstiklal Marşımızın bestecisi olan Osman Zeki Üngör’ün birçok okul şarkısı ve marşı da vardır. Kemancı, şef
             ve müzik eğitimcisi kimliği ile birçok öğrenci yetiştirmiş olan Osman Zeki Bey, ülkemizin önemli kemancı ve
             müzik eğitimcilerinden olan Ekrem Zeki Ün’ün (1910-1987) babasıdır.


              Z. KURTASLAN, "Türk Keman Okulunun Oluşum Süreci ve Temsilcileri" makalesinden uyarlanmıştır.



              ÖZ DEĞERLENDİRME


              “Keman Müziğinde Dönemler” ünitesi kapsamında aşağıda belirtilen davranışlardan kazandığınızı düşün-
              düğünüz beceriler için “Gerçekleşti” sütununa “√” işareti, kazanamadığınızı düşündüğünüz beceriler için
              “Gerçekleşmedi” sütununa “X” işareti koyunuz.


              ÖLÇÜTLER

               Sıra   Gözlenecek Davranışlar                                Gerçekleşti    Gerçekleşmedi


                1     Romantik ve Çağdaş Dönem bestecilerini tanır.

                      Romantik  ve  Çağdaş  Dönem  eserlerinin  stil  özelliklerini
                2
                      belirtir.

                3     Romantik ve Çağdaş Dönem eserlerini çalar.



              Değerlendirme sonunda ölçütlerden gerçekleşmeyen var ise öğrenmelerinizi gözden geçiriniz ve öğrenme
              faaliyetlerini tekrarlayınız. Tüm ölçütler gerçekleşti ise bir sonraki üniteye geçebilirsiniz.









                                                            156
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161