Page 66 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 66
Ü
Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
K
Kemanda kullanılan farklı yay tekniklerinin etüt ve eser yorumlamada önemi neler emanda kullanılan farklı yay tekniklerinin etüt ve eser yorumlamada önemi neler
olabilir? Sınıf arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.labilir? Sınıf arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.
o
3.1. Kemanda Spiccato Çalma Tekniği
3.1.1. Spiccato Yay Tekniği
İtalyanca kökenli spiccato (spikato) notaların birbirinden kopuk, yayın hafif şekilde sıçratılarak
çalınması anlamına gelir.
Yay, bu teknikte çalınacak her nota için tel üzerine havadan bırakılır ve tekrar kaldırılır.
Spiccato tekniği, yayın ortasında ya da orta bölüme yakın kesimlerinde en iyi sonuç verir.
Spiccato tekniğinde başparmak, işaret parmağı ve serçe parmağın önemli görevleri vardır.
Başparmak ve işaret parmağı, yay tel üzerine düşerken kontrolünü sağlar; serçe parmak ise yay
havalanırken yayın kontrolünü sağlayarak savrulmasını engeller.
Maia Bang (Maya Beng), spiccato hareketinin çeşitli hızlarda yayın hangi bölgelerinde
uygulanması gerektiğini aşağıdaki örneklerde göstermiştir.
Ağır (lento, largo adagio) tempolarda sekizlik nota çalarken yayın ağırlık merkezi Görsel
3.1’deki gibidir.
Görsel 3.1: Yay Görüntüsü
Orta hızlı (Andante, moderato) bir tempoda, onaltılık notalarla çalarken yayın ağırlık merkezi
Görsel 3.2’deki gibidir.
Görsel 3.2: Yay Görüntüsü
Hızlı (allegro, presto) bir tempoda, onaltılık veya otuzikilik notalarla çalarken yayın ağırlık
merkezi Görsel 3.3’deki gibidir.
Görsel 3.3: Yay Görüntüsü
3.1.2. Etütlerde Spiccato Tekniğini Çalma
Spiccato çalmaya alışkanlık kazanabilmek ve farklı çalma durumlarına hazırlık yapabilmek
için önce parmak egzersizleri ve gam çalışmaları yapılmalı, ardından etüt çalışmalarına geçilmelidir.
64 3. ÜNİTE

