Page 100 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 12
P. 100
2.4. HÜZZAM MAKAMINDA ÇALIŞMA
Durağı: Segâh perdesidir.
Seyri: İnici-çıkıcıdır.
Dizisi: Bir bakıma basit suzinak makamının 3. derecesi üzerinde karar vermesi sebebiyle bu makama bağlıdır.
Dolayısıyla rast perdesine rast beşlisi ile düşülebilir. Bu suretle yerinde basit bir suzinak dizisi meydana gelir.
Seyir esnasında segâh perdesinde asma karar yapılacağı zaman karar duygusunu kuvvetlendirmek için baki-
ye diyezli la kürdi perdesi yeden olarak kullanılır.
Güçlüsü: 3. derece neva perdesidir.
Yedeni: 2. aralıktaki bakiye diyezli kürdi (la) perdesidir.
Donanımı: Si için koma bemolü, mi için bakiye bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
Dizinin Seyri: Bazen güçlüden bazen durak perdesinden, diğer ifade ile hüzzam beşlisinin seslerinden sey-
re başlanır. Makamı meydana getiren bütün çeşni ve dizilerde karışık gezilip güçlü neva perdesinde hicaz
çeşnisiyle yarım karar yapılır. Bu arada gerekli yerlerde gerekli asma kararlar gösterilir. Karışık gezilip segâh
perdesinde mutlaka hüzzam beşlisi ile yedenli tam karar yapılır.
Genişlemesi: Hüzzam makamı basit suzinak makamının bir bakıma 3. derecesi üzerinde karar etmesidir. Bu
bakımdan basit suzinak makamına bağlıdır. Dolayısıyla rast perdesinde rast beşlisi ile düşülebilir. Bu suretle
yerinde bir basit suzinak dizisi meydana gelir. Dügâh perdesinde uşşak dörtlüsü bulunduğuna göre bu perdede
de karcığar makamı dizisi meydana gelir. Bu üç makamın dizileri iç içedir. Seyir esnasında segâh perdesinde
asma karar yapılacağı zaman karar duygusunu kuvvetlendirmek için bakiye diyezli la kürdi perdesi yeden
olarak kullanılır.
Eviçte Hicaz Dörtlüsü
Yerinde Hüzzam Beşlisi
2.4.1. Hüzzam Makamında Melodik Etüt
8. ETKİNLİK
Hüzzam makamında yazılmış 33 numaralı melodik etüdü, solfejini yaparak yay tekniklerine
uygun çalınız.
98 99