Page 82 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 12
P. 82
21 2.3. KÜRDİLİHİCAZKÂR MAKAMINDA ÇALIŞMA
NİHAVENT ŞARKI Durağı: Rast perdesidir.
Kız Sen Geldin Çerkeşten Seyri: İnicidir.
Dizisi: Kürdi makamı dizisinin rast perdesi üzerindeki inici şeddidir. Rast perdesi üzerinde bir kürdi dörtlüsüne
Usul: Nim Sofyan : 64 Beste-Güfte: Faize Ergin çargâh perdesi üzerinde bir buselik beşlisinin eklenmesinden meydana gelmiştir.
Güçlüsü: İnici bir makam olduğu için güçlüsü, tiz durak gerdaniye perdesidir.
Yedeni: 1. aralıktaki acemaşiran (fa) perdesidir.
Donanımı: Si, mi ve la için küçük mücennep bemolü donanıma yazılır.
Dizinin Seyri: Tiz durak gerdaniye civarından seyre başlanır. Bu perdenin iki tarafındaki çeşnilerde karışık
gezildikten sonra gerdaniye perdesinde kürdi çeşnisiyle yarım karar yapılır. Bütün dizide gerekli asma kararlar
gösterilerek karışık gezildikten sonra rast perdesinde kürdi çeşnisiyle çoğunlukla yedenli tam karar yapılır.
Genişlemesi: Durak üzerindeki çeşni, tiz durak üzerine simetrik olarak göçürülür.
Çargâhta Buselik Beşlisi
Rastta Kürdi Dörtlüsü
2.3.1. Kürdilihicazkâr Makamında Melodik Etüt
6. ETKİNLİK
Kürdilihicazkâr makamında yazılmış 22 numaralı melodik etüdü, solfejini yaparak yay tek-
niklerine uygun çalınız.
22
KÜRDİLİHİCAZKÂR ETÜT
Usul: Aksak : 150 Beste: Komisyon
80 81