Page 84 - ÇALGI EĞİTİMİ KONTRBAS 12
P. 84
3.1. PUS POZİSYONUNDA SOL EL ÇALIŞMALARI
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
• Pus sözcüğünün dilimize hangi dilden yerleştiğini ve pus pozisyonunun ne anlama geldiğini
araştırınız.
• Değişik görüntü kayıtlarından yararlanarak pus pozisyonunda başparmağın ve 1, 2, 3. parmakla-
rın kullanılma şeklini gözlemleyiniz.
PUS POZİSYONU
Kontrbasta sol el başparmağının tel üzerinde kullanıldığı pozisyona
pus pozisyonu denir. Pus terimi Fransızca “başparmak” anlamına ge-
len “pouce” (pus) kelimesinden türemiştir. Pus pozisyonlarında başpar-
mak, sapın arkasından çıkıp bağımsız dördüncü parmak olarak birçok
teknik kolaylık sağlar.
Yandaki fotoğrafta görüldüğü gibi başparmağın ilk boğumuyla tırna-
ğın bitiş noktasının arasında kalan bölüm tele yatay biçimde yerleştiri-
lir ve sıkıca basılır. Sol el, yukarı pozisyonlarda tuşa nasıl yaklaşıyor ve
basıyorsa pus pozisyonunda da bu şekil ve sol elin içindeki yuvarlak
boşluk korunur. Yukarıdan bakıldığında sol el, “C” şeklini almış olarak
görünür (Görsel 3.1.). Birinci parmak tele basarken parmağın boğum-
ları içeri doğru kırılmamalı, hafifçe yuvarlatılmalıdır. Parmağın en uç
Görsel 3. 1. Pus pozisyonu noktasıyla tele basarken tırnağın tele değmemesine dikkat edilmelidir.
İkinci ve üçüncü parmaklar yine kırılmadan yuvarlak tutulur ve parmak
uçlarının orta kısımları kullanılır. Teldeki asıl seslerin flajole seslerle aynı olduğu yerlerde başpar-
mak ile tele hafifçe dokunarak ses elde edilebilir.
1. ETKİNLİK
• Bu etkinlikte pus pozisyonunda kalarak yapacağınız çalışmalarda sol elinizin ve parmaklarınızın
şeklini korumaya özen gösteriniz.
• Enstrümanınızdan iyi bir ton elde edebilmek için yayınızı, köprüye yakın kullanınız.
• Pus pozisyonunun nota üzerindeki ifadesi tele basarak (+) şeklinde, flajole olarak ( ) biçimindedir.
+
1
sol teli
re teli
82

