Page 13 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA SİPSİ 12
P. 13

MEY, ZURNA, SİPSİDE


                                           NÜANSLAR VE UYGULAMALAR





                                 1.  ÜNİTE


                                                                NELER ÖĞRENECEKSİNİZ?


                                                       Geleneksel nefesli halk çalgılarından olan mey, zurna ve sipside
                                               eserleri icra ederken kullanılacak vibrato, çarpma ve nefes çevirme teknik-
                                               lerini öğrenip etüt ve eserler üzerinde uygulamalar yapacaksınız.







                                                   HAZIRLIK SORULARI



                  1.  Vibrato, çarpma ve nefes çevirme tekniklerini araştırınız.
                  2.  Genel Ağ ortamında mey, zurna ve sipsiyle icra edilen eserleri izleyiniz. Uygulanan vibrato, çarpma ve
                      nefes çevirme tekniklerini gözlemleyiniz.





                     1.1. MEY, ZURNA VE SİPSİDE VİBRATO TEKNİĞİ



                      Vibrato, ses titretme tekniğidir. Çalgıların seslerine karakter kazandırır. Mey, zurna ve sipside vibrato uy-
               gulama teknikleri birbirinden farklıdır. Vibrato tekniği uygulanırken ortak amaç, sesin dalgalanmasını sağlamaktır
               (Görsel 1.1).









                                                 Görsel 1.1: Sesin dalgalanması


               Not: Nefesli sazlar icra edilirken birçok teknik kullanılmaktadır. Bunların nefes kontrolü ile yapılıyor olması tek-
               niklerin tam olarak uygulanmasında zorluklar oluşturacaktır. Çalışmalarınızı sabırla sürdürmeniz sizleri başarıya
               ulaştıracak tek yoldur.


                                               Meyde Vibrato Tekniği


                      Meyden ses elde edilmesini sağlayan ağızlık kısmı, dudaklar ve çenenin yardımıyla aşağı ve yukarı doğru
               hareket ettirilir. Böylece sesin dalgalanması sağlanır. Bu dalgalanmalara meyde vibrato tekniği denir. Bu teknik,
               uzun süreli seslerde ve eserin durak seslerinde uygulanmaktadır.










      12  MEY, ZURNA, SİPSİ 12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18