Page 47 - ÇALGI EĞİTİMİ | TAMBUR 12
P. 47
1. 1.
ÜNITE
ÜNITE
Eğitimsel ve profesyonel manada yayımladığınız eserleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Oldukça fazla üretimi olan bir müzisyenim. Bugüne kadar kişisel olarak imzamın olduğu yak-
laşık 20 tane albümüm var. İnce Saz grubuyla, Ahenk ikilisi olarak Derya Türkan ile Neva ikilisi olarak
Salih Bilgin ile son yıllarda Murat Aydemir adı altında yayımladığım 3 albümüm, Kutsi Ergüner ile
Hristos Berbas (Hıristo Berbas) ile yurtdışında da yaptığım albümler var. Bunların yanında tambur
eğitimi ve makam sistemi ile ilgili kitaplar da yazdım. İlki “Türk Müziği Makam Rehberi“ adı altında
Türk müziği makamlarının günümüz öğrencilerine daha sade ve pratik anlatımını esas alan bir reh-
ber yayımladım. Bu kitap bazı dillere çevrildi. Dünyada bu alanda yazılmış ilk İngilizce kaynak olması
benim adımın duyulmasına vesile oldu. Yakın tarihte dvd kaydında bir tambur metodu yayımladım.
Günümüz eğitim sistemine çok uyum sağladığını düşünüyorum. Eskişehir Anadolu Üniversitesine
istekleri üzerine bir tambur metodu yazdım, birincisi yayımlandı. Şu anda bitmek üzere olan lavta
metodum var. En kısa sürede yayımlamak istiyorum.
Sanat hayatınızda sizi zorlayan zamanlar oldu mu?
Her insanın mesleğinde yaşadığı veya yaşayabileceği zorluklar olduğu gibi benim de yaşadığım
zorluklar elbette oldu. Fakat şevkimi kıracak, müziğe olan sevgimi baltalayacak bir şey yaşamadım.
Necdet Yaşar Korosundan, yaşım çok küçük olduğu için bir yıl sonra ayrılmak zorunda kaldım. Şu an
hâlâ görev yaptığım, kurucusu Nevzat Atlığ olan Cumhurbaşkanlığı Devlet Klasik Türk Müziği Koro-
sunda, 1989 yılında yine yaşım tutmadığı için kadro alamamış, memur olamamıştım. 3-4 yıl kadrosuz
çalışmak zorunda kaldım. Ama edindiğim tecrübelerim neticesinde bunu bir maddi kayıp değil ikinci
bir okul olarak sayabilirim. İnsan sanat hayatında da kişisel hayatında da bazı zorluklarla karşılaşıyor.
Bu sorunları aşmak için önemli olan sabırla çalışmak, sabır ile beklemek ve sonunda mutlaka önünde
hayırlı yeni kapıların açılacağına inanmaktır.
Tamburdan başka bir enstrüman çalıyor musunuz?
Tamburun dışında lavta çalıyorum. Lavta bir İstanbul sazıdır. Günümüzde fazla kullanılmayan,
çok renkli, her türlü müziğe kolay adapte olabilen, genelde tamburilerin ikinci saz olarak çalmayı
tercih ettikleri bir sazdır. İstanbul lavtası hakkında bir metot yazdım. Hobi düzeyinde biraz bağlama
biraz ud çalarım.
Tambur eğitimi veriyor musunuz? Tambur öğrencilerine tavsiyeleriniz nelerdir?
Uzun yıllardır tambur dersi veriyorum. Tambur derslerinde kendimce kullandığım bir müfre-
dat var. Kendi yazdığım etütlerim var. Genel metot kurallarına pek de uymayan bir öğretim tarzım
var. Sınıfımdaki öğrenciler yetiştikçe bu tarzın işe yaradığını görüp bunları bir kitap hâline getirmek
ve bende bu yönde bir tambur metodu yazmak fikri oluştu. Yukarda bahsettiğimiz kitabı bu şekilde
yazdım. Hemen her yaştan ve her meslek grubundan öğrencilerim var. Bu sazla ilerlemek, müzi-
ğe yönelmek isteyip sabırla bu işi devam ettirmek isteyen öğrencilere ders vermeyi tercih ettim.
Enstrüman öğrenmek isteyen öğrencilerime tavsiyelerimde en başta hep sabırlı olmaları gerektiğini
söylerim. Hele ki Türk müziği enstrümanlarından kemençe, ney ve tamburda güzel ses çıkarmak
bile bir hadise. Örneğin bir kemençeden güzel ses çıkartmak için yeri geliyor belki 1 yıl sabırla yay
çekmek gerekiyor. Öncelikle Allah vergisi bir yetenek, bir müzik kulağı, sonra saza olan sevgi, iyi bir
enstrümana sahip olmak, muhakkak iyi bir öğretmenden ders almak ve elbette sonra çok çalışmak
bir öğrencinin yapması gereken şeylerdir. Fakat sonunda bir seviyeye geldiğinde bir taksim, bir eser
icra ettiğinde yaşayacağı mutluluk her şeye değer.
(Bu mülakat yazarlar tarafından bu kitap için hazırlanmıştır.)
45