Page 66 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 12
P. 66

Okuma Metni


                                                   KİMLİK VE MÜZİK

                    Müzik,  kimliğimizi  oluşturan  kültürün,  simgeler  ve  davranış  biçimleriyle  dışa  vurumudur.
            Toplumsal bir varlık olan insan, sosyal çevresi ile iletişim için geliştirilen sözcüklere, sesler aracılığıyla
            duygularını, düşüncelerini, deneyimlerini anlatan değişik anlamlar yükleyerek müziğin temel yapısını
            oluşturmuştur. Bu anlamlar diğerleriyle paylaşılmaya başladığı anda müzik toplumsallaşmaktadır.
                    Müzik,  insanları  müzisyen,  dansçı  ya  da  dinleyici  olarak  özel  biçimlerde  bir  araya  getiren
            toplumsal bir faaliyettir. Bu toplumsal birlikteliklerin müzik yoluyla dengelenmesiyle toplumsal kim-
            liğin “somutlaştığı” güçlü bir duygusal deneyim sağlanabilir. Müzik, kitlelerde ortak bilinç oluşturmada
            çok etkilidir. Aidiyet, kimlik duygusu oluşturma ve ortak bir geçmişi benimsetme aracıdır.
                    Her kültürün/topluluğun iç yapısını anlatan ve bireyler arasında duygusal bütünleşme sağlayan
            müziği vardır. Müzik harekete geçirme gücü sayesinde, toplumsal örgütlenmeyi güçlü ve tekili bir bi-
            çimde gerçekleştirir.
                    Modernleşme sürecinde kentleşme, sanayileşme, kitle iletişim araçlarının gelişmesi bürokra-
            sinin ve modern ulus devletin gelişmesi gibi toplumsal devingenlikte yaşanan değişim ve dönüşümler,
            1980’lerden bu yana, dünya milletlerini iletişim, ekonomi ve siyaset yönüyle yakınlaşıp bir bütün ol-
            maya taşımak istemiyle, yani “küreselleşme” kavramı ile açıklanmaktadır. Klasik söylemde “dünyanın
            küçük bir köy” hâline dönüşmesi olarak dile getirilen “küreselleşme”de etnik kimlikler, varlıklarını
            vurgulama gereksinimi duymaktadırlar.
                    Bu bağlamda, Türkiye’de de etnik kimliklerin, müzikleriyle birlikte varlıklarını vurgulamaya
            başladığı söylenebilir. Etnomüzikoloji etnik kimlikte ister istemez “Senin bir kimliğin var. Sen farklısın”
            düşüncesini oluşturmaktadır. Ulus-devlet, bu etnik kimliğe ulusal kimlik içinde “önemli olduğunu ve
            değerlilik duygusunu” yaşatmalıdır ki küreselleşmenin etkisiyle ulusal kimliğin zedelenmesinin önüne
            geçilebilsin.
                                                                                   KÜLTÜREL MÜZİKOLOJİ
                                                                                            Ayten Kaplan
                                                                                        Bağlam yayıncılık
                                                                                            İstanbul 2005









































 YÖRELER VE TÜRKÜLERİMİZ IV                                            YÖRELER VE TÜRKÜLERİMİZ IV     65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71