Page 26 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI 12 (TSM)
P. 26
MİSKİNLER TEKKESİ VE FUKARA TAŞLARI
Eski günlere ait bir güzellikten daha
bahsedeyim. Karacaahmet Mezarlığında
şimdilerde ismi var, cismi yok bir “Mis-
kinler Tekkesi” varmış. Bu tekke, 1517’de
Sultan Yavuz Sultan Selim’in Mısır se-
ferinden dönüşünde bazı askerlerine bu-
laşmış olan cüzzam hastalığını tedavi ve
cüzzamlıları da enterne etmek amacıyla
kurulan bir müessese imiş. Orada sadece
cüzzamlılar kalırlarmış. Üsküdar halkı,
Çanakkale’nin Eceabat ilçesi zarafet ve inceliğinden dolayı bu insanla-
Bigalı köyünde bulunan bir sadaka taşı ra hasta ya da cüzzamlı diyemediğinden,
“miskinler” dermiş. Miskinler Tekkesinin
kapısında 7 adet de “fukara taşı” ya da
başka bir deyimle “sadaka taşa” varmış. Oradan her geçen o fukara taşlarına bir miktar
para bırakırmış. Para bırakıldıktan sonra orada bulunan gözcü içeridekilere “Fukara
taşına para bırakıldı; bırakanın ölmüşlerinin ervahına Fatiha!” diye seslenirmiş. Bütün
miskinler de birlikte bir Fatiha okurlarmış.
Bu fukara taşları, benim çocukluk yıllarıma kadar Üsküdar’ın çeşitli semtlerinde var-
dı. Yatsı namazına giden mahalle sakinleri fukara taşının üstündeki kovuğa bir miktar
para bırakırlardı. İhtiyaç sâhibi fukara-i sâbirin câmiden en son çıkar, bu taşın kovuğun-
dan, açgözlülük etmeksizin, ihtiyacı kadar bir miktar para alırdı. Ertesi günün ekmek
parasını almak onlara yeterdi, öyle ki ertesi sabah bu kovukta hala bir miktar paranın
bulunduğu bile olurdu. Üsküdar’daki son fukara taşı, Doğancılar Caddesi’nde 89 numa-
ralı ahşap bir evin önünde bulunmaktaydı.
(Prof. Dr. Ahmed Yüksel ÖZEMRE, Hasretini Çektiğim Üsküdar, Kubbealtı Neşriyat,
2007, s.105-106.)
25