Page 87 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI 12 (TSM)
P. 87
SÖZLÜK
A
acem : 1. Türk müziğinde bir perde adı, dizeğin beşinci çizgisindeki fa sesi.
2. Türk müziğinde bir makam.
acemaşiran : 1. Türk müziğinde dizeğin birinci aralığındaki fa sesi. 2. Türk müzi-
ğinde bir makam.
ağır aksak : Türk musikisinde aksak usulünün kullanılan en ağır mertebesine
verilmiş isim ki birim 4 tür ve 9/4 olarak yazılır.
ara nağme : Çalgısal bir türdür. Özellikle fasıl şarkılarında, şarkıları birbirine
bağlayan bir köprü oluşturma amacıyla üretilir. Sonuna geldiği şar-
kının ve bir son raki şarkının usul ve makam özelliklerini taşır.
asma karar (asma duruş): Bir ezginin akışı içinde geçici olarak yapılan duruş.
B
bakiye : Türk müziğinde dört komalık aralık.
bekar : Donanımda veya nota içinde diyez ve bemol arızası taşıyan sesleri
tabii hâline dönüştüren işaret.
buselik : 1. Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki si sesi. 2. Türk müzi-
ğinde bir makam.
büyük mücennep : Türk müziğinde sekiz koma değerindeki aralık.
büyük usul : Türk musikisinde 15 zamandan fazla zamanlı usullere verilen ad.
C-Ç
curcuna : Türk müziğinde 16 birim değerde 10 zamanlı bir usul.
çargâh : 1. Türk müziğinde dizeğin üçüncü aralığındaki do sesi. 2. Türk mü-
ziğinde bir makam.
çeşni : Eser içerisinde bir başka makamı anımsatma veya andırma amacıy-
la eserin makamıyla ilgili durak ya da güçlü seslerini geçici olarak
değiştirme veya birden fazla alterasyonu (bir dizinin tonal derecele-
rinin yarım ton pese ya da tize taşınması) ardı ardına gerçekleştirme
ile elde edilen işitsel değişimdir.
D
dik kürdi : Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki la diyez 4 koma sesi.
donanım : Dizek üzerindeki tonalite veya makama ait değiştirici işaretler.
durak : Karar sesi. Geleneksel Türk müziğinde, eseri makamın esas sesinde
sona erdiren karar sesi.
86