Page 87 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI 12 (TSM)
P. 87

SÖZLÜK




                                                             A


               acem                      : 1. Türk müziğinde bir perde adı, dizeğin beşinci çizgisindeki fa sesi.
                                          2. Türk müziğinde bir makam.
               acemaşiran                : 1. Türk müziğinde dizeğin birinci aralığındaki fa sesi. 2. Türk müzi-
                                          ğinde bir makam.
               ağır aksak                : Türk musikisinde aksak usulünün kullanılan en ağır mertebesine
                                          verilmiş isim ki birim 4 tür ve 9/4 olarak yazılır.
               ara nağme                 : Çalgısal bir türdür. Özellikle fasıl şarkılarında, şarkıları birbirine
                                          bağlayan bir köprü oluşturma amacıyla üretilir. Sonuna geldiği şar-
                                          kının ve bir son raki şarkının usul ve makam özelliklerini taşır.
               asma karar (asma duruş): Bir ezginin akışı içinde geçici olarak yapılan duruş.



                                                             B


               bakiye                    : Türk müziğinde dört komalık aralık.
               bekar                     : Donanımda veya nota içinde diyez ve bemol arızası taşıyan sesleri
                                          tabii hâline dönüştüren işaret.
               buselik                   : 1. Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki si sesi. 2. Türk müzi-
                                          ğinde bir makam.
               büyük mücennep            : Türk müziğinde sekiz koma değerindeki aralık.
               büyük usul                : Türk musikisinde 15 zamandan fazla zamanlı usullere verilen ad.


                                                            C-Ç


               curcuna                   : Türk müziğinde 16 birim değerde 10 zamanlı bir usul.
               çargâh                    : 1. Türk müziğinde dizeğin üçüncü aralığındaki do sesi. 2. Türk mü-
                                          ziğinde bir makam.
               çeşni                     : Eser içerisinde bir başka makamı anımsatma veya andırma amacıy-
                                          la eserin makamıyla ilgili durak ya da güçlü seslerini geçici olarak
                                          değiştirme veya birden fazla alterasyonu (bir dizinin tonal derecele-
                                          rinin yarım ton pese ya da tize taşınması) ardı ardına gerçekleştirme
                                          ile elde edilen işitsel değişimdir.


                                                             D



               dik kürdi                 : Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki la diyez 4 koma sesi.
               donanım                   : Dizek üzerindeki tonalite veya makama ait değiştirici işaretler.
               durak                     : Karar sesi. Geleneksel Türk müziğinde, eseri makamın esas sesinde
                                          sona erdiren karar sesi.




                                                           86
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92