Page 62 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 12
P. 62

3. ÜNİTE




                          3.3. Neveser Makamı



               Türk musikisinde bir bileşik makam.

               “Yeni eser” anlamına gelen bu makam, Hamâmîzâde İsmâil Dede Efendi tarafından terkip edilmiş olup nihavend ma-
               kamı dizisine bir bakiye diyezli do (nim hicaz) perdesinin ilavesiyle meydana gelmiştir. Durağı rast (sol) perdesi olan
               neveser makamının dizisi, bu perde üzerindeki nikriz beşlisine beşinci derece neva perdesinde bir hicaz dörtlüsünün
               eklenmesiyle oluşur.

               İnici çıkıcı, bazen çıkıcı seyir karakterinde olan makamın sekiz sesli bir dizi ile gösterilebilmesi ve güçlüsünün de çeşnilerin
               ek yerinde bulunması gibi basit makam kuralına uygun görülen yapısı dışında basit makam kuralına uyan bir görüntüsü
               yoktur. Yerindeki nikriz beşlisindeki dörtlünün artık dörtlü olması, beşlisinin de dörtlünün sonuna bir tanini (T) ilavesiyle
               yapılmayıp bir küçük mücennep (S) eklenerek meydana getirilmesi ve makamın karar duygusunun (bitme bütünlüğünün)
               basit makamlar gibi kuvvetli olmaması vb. sebeplerden dolayı neveser bileşik makamlar sınıfına girer.
               Neveser makamı dizisi, Batı müziği bakımından armonik minörün 4. derecesinin kromatik olarak yarım ses yükseltilme-
               siyle oluşan ve “minör oryantal” adı verilen dizidir. Neveser makamının güçlüsü dizinin ek yerindeki neva perdesi olup
               yarım karar hicaz çeşnisiyle bu perdede yapılır. Nota yazımında donanımına si ve mi için bakiye bemolü, fa ve do için
               bakiye diyezi konulan makamın yedeni portenin 1. aralığında yer alan bakiye diyezli fa (ırak) perdesidir.

               Makam genişlemesi hem pest hem tiz taraftan yapılabilir. Güçlü üzerinde bulunan hicaz dörtlüsünün simetrik olarak yegâh
               perdesi üzerine göçürülmesi suretiyle pest taraftan yapılan genişleme sonucu yegâhta (yerinde) bir şedaraban makamı
               dizisi meydana gelir. Tiz taraftan yapılan genişlemede ise güçlü üzerinde yer alan hicaz dörtlüsü, tiz durak gerdaniye
               perdesi üzerine bir buselik beşlisi getirilerek nevâda hümâyun dizisi şeklinde uzatılır. Bu genişlemeler sonucu neveser
               makamı bütün imkânlarıyla kullanıldığında yegâhta şedaraban, rastta neveser, nevada hümayun makamı dizilerinin iç
               içe bulunduğu görülür.
               Her iki genişlemenin meydana getirdiği bu on beş seslik ses merdiveni saz eserleri için uygulanabilirse de sözlü eserler
               için fazladır. Zira her ses sanatçısında on beş seslik bir genişlik bulunmamaktadır. Bu sebeple sözlü eserler için bu
               genişlemelerden birinin, özellikle tiz taraftakinin yapılması uygun olur. Neveser makamının asma kararları nim hicaz ve
               dik kürdi perdelerinde çeşnisiz, dügâh ve yegâh perdelerinde hicaz çeşnili asma kararlar ile eviç ve hisar perdelerinde
               yapılan çeşnisiz asma kararlardır.

               Neveser makamının seyrine güçlü veya durak perdesi civarından başlanır. Diziyi meydana getiren çeşnilerde karışık
               gezinip güçlü perdesinde hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır. Gerekli yerlerde yine karışık gezinilip asma kararlar gös-
               terildikten ve istenirse genişlemiş bölgede dolaşıldıktan sonra ana dizi ile rast perdesinde nikriz çeşnili ve genellikle
               yedenli tam karar yapılır.






                                                  Neveser Makamı Dizisi

                                       Yerinde Nikriz Beşlisi             Nevada Hicaz Dörtlüsü









                                              Yerinde Neveser Makamı Dizisi













               60                                                                                                                                                                                                                61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67