Page 112 - BAĞLAMA 9
P. 112
5 Bağlamada Tavırlar
5.6. Teke Tavrının Bağlama Düzeni Üzerinde Uygulanış Biçimi
Teke tavrı hem sözlü hem de sözsüz ezgilerin icrasında kullanılır. Tavrın Teke zortlatması,
kabaardıç, gurbet havaları, Teke zeybekleri, dımıdan gibi çeşitleri vardır. Teke yöresine ait türküler,
9/16 usul olmasına rağmen bu türkülerin 7/8, 5/8, 2/4 gibi usullerle icra edilenleri de vardır.
Teke tavrı, üst mızrap (↓) vuruşuyla başlar. Sonra alt-üst-alt (↑↓↑) mızrap vuruşu uygulanır. Alt
mızrap (↑) vuruşuyla son bulur. Teke tavrı, daima alt mızrap vuruşu ile biter. Bu sıralama, eserin
bitişine kadar değişmeden uygulanır. Üçlemede 2+2+2+3 veya 2+3+2+2 olarak iki ayrı uygulama
görülür. Uygulamalarda farklılıklar olsa da esas olan mızrabın vuruş yönleridir. Yani yukarıda
açıklanan mızrap vuruş yönleri, eser icra edilirken temel alınmaktadır.
Aşağıdaki görselde, Teke tavrının genel gösterimi ve vuruş şekilleri yer almaktadır. Verilen
ritim kalıplarına uygun olan biçimler, eser icra edilirken uygulanır.
Teke tavrı örneğine ulaşmak için karekodu okutunuz.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/baglama9/20_BGL_9_2023_TEKETAVRI.mp4
Teke Tavrı Tezene Açılımı
Etkinlik 1
112 ve 113. sayfalarda verilen Teke tavrı ritim kalıplarını çalgınızla seslendiriniz. İcra esnasında
tezene vuruş yönlerine ve ezginin ritim yapısına dikkat ediniz.
1
110