Page 112 - BAĞLAMA 9
P. 112

5          Bağlamada Tavırlar




                   5.6. Teke Tavrının Bağlama Düzeni Üzerinde Uygulanış Biçimi

                      Teke tavrı hem sözlü  hem de sözsüz ezgilerin icrasında kullanılır. Tavrın Teke zortlatması,
                   kabaardıç, gurbet havaları, Teke zeybekleri, dımıdan gibi çeşitleri vardır. Teke yöresine ait türküler,
                   9/16 usul olmasına rağmen bu türkülerin 7/8, 5/8, 2/4 gibi usullerle icra edilenleri de vardır.
                      Teke tavrı, üst mızrap (↓) vuruşuyla başlar. Sonra alt-üst-alt (↑↓↑) mızrap vuruşu uygulanır. Alt
                   mızrap (↑) vuruşuyla son bulur. Teke tavrı, daima alt mızrap vuruşu ile biter. Bu sıralama, eserin
                   bitişine kadar değişmeden uygulanır. Üçlemede 2+2+2+3 veya 2+3+2+2 olarak iki ayrı uygulama
                   görülür.  Uygulamalarda  farklılıklar  olsa  da  esas  olan  mızrabın  vuruş  yönleridir. Yani  yukarıda
                   açıklanan mızrap vuruş yönleri, eser icra edilirken temel alınmaktadır.


                         Aşağıdaki görselde, Teke tavrının genel gösterimi ve vuruş şekilleri yer almaktadır. Verilen
                    ritim kalıplarına uygun olan biçimler, eser icra edilirken uygulanır.










                                              Teke tavrı örneğine ulaşmak için karekodu okutunuz.
                              https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/baglama9/20_BGL_9_2023_TEKETAVRI.mp4



                                                     Teke Tavrı Tezene Açılımı













                                     Etkinlik 1


                      112 ve 113. sayfalarda verilen Teke tavrı ritim kalıplarını çalgınızla seslendiriniz. İcra esnasında
                      tezene vuruş yönlerine ve ezginin ritim yapısına dikkat ediniz.

                       1






















                   110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117