Page 30 - BAĞLAMA 9
P. 30

2         Bağlama Çalmada Temel Davranışlar










                   2. BAĞLAMA ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR








                                  Üniteye Hazırlık


                      1.  Bağlama sanatçılarının bağlama çalarken duruş ve oturuşlarını gözlemleyiniz. Sanatçıların
                         duruş ve davranışlarında gördüğünüz özellikleri açıklayınız.
                      2.  Çalgı eğitiminde duruş ve oturuş kurallarının neler olabileceği hakkındaki düşüncelerinizi
                         arkadaşlarınızla paylaşınız.
                      3.  Çalgı eğitiminde olması gereken temel davranışlar nelerdir? Düşüncelerinizi farklı çalgı
                         eğitimi alan arkadaşlarınızla paylaşınız.
                      4.  Enstrüman çalarken yapılan yanlış duruş ve oturuşun, kişide hangi olumsuz durumları
                         oluşturabileceği hakkında bilgi toplayınız. Bu bilgileri okul panosunda sergileyiniz.





                   2.1. Doğru Tutuş ve Oturuş Kuralları

                      Bütün  çalgıların  genel  olarak  tutma  ve  çalma  pozisyonları,  insanın  doğal  yapısına  uygun
                   bir şekilde gelişmiştir. Bu yüzden çalgıyı tutuş ve çalış esnasında vücudun yapısına uygun bir
                   şekilde pozisyon almak en doğrusudur. Doğru tutuş sağlanırken el, kol ve parmaklar bu doğal
                   duruşa uyum sağlamalı ve bireysel farklılıklar da göz önünde bulundurulmalıdır. İnsanlar fiziksel
                   olarak birbirlerinden farklıdır ve çalgıyı icra eden kendi vücut rahatlığını mutlaka dikkate almalıdır.
                   Vücut dik olacak şekilde oturmalı, el ve kollarını rahatça hareket ettirebileceği bir duruş pozisyonu
                   almalıdır.
                      Çalgıyı icra ederken bu doğal duruma aykırı gelişebilecek davranışlar, vücudun kasılmasına
                   ve çalış tekniğinin bozulmasına neden olur. Bu da çalgıdan çıkacak sesin bozuk olmasına ve ses
                   kalitesinin düşmesine yol açar.
                      Çalgının nefesli, yaylı veya telli olması çalış tekniklerinin farklı olduğu anlamına gelse de her
                   çalgıda  mutlaka  doğru  tutuş  ve  çalış  pozisyonları  vardır.  Bir  çalgıyı  icra  etmek  uzun  ve  zorlu
                   bir  süreçtir.  Bu  yüzden  çalgı  çalarken  dikkat  edilmesi  gereken  temel  beceriler  tüm  yönleriyle
                   öğrenilmeli  ve  bunlar  sistemli  bir  şekilde  uygulanmalıdır.  Çalgı  üzerinde  hâkimiyet  sağlamak
                   oldukça önemlidir. Doğru tutuş ve çalış pozisyonu sağlayan kişi, sesin kaliteli ve temiz çıkması
                   için temel adımı atmış olur.
                      Öğrencinin  çalgısını  uzun  bir  süre  çalması  gerekebilir.  Çalmaya  başlamadan  önce  ısınma
                   hareketleri,  egzersiz  ve  etüt  çalışmaları  yapması  da  çalgıyı  doğru  bir  şekilde  icra  etmesini
                   kolaylaştırır. Yavaş tempoda hareket ettirilen el parmakları böylelikle esneklik kazanır. Vücudu
                   germe ve gevşetme hareketleri yapılarak organ ve kasların ısıtılması sağlanır.








                    28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35