Page 38 - BAĞLAMA 9
P. 38
2 Bağlama Çalmada Temel Davranışlar
Bilgi Notu
Türk halk müziğinde bağlama eserlerinin yazımında kullanılan genel veya geleneksel tezene
vuruş işaretleri Tablo 2.1'de verilmiştir. Batı müziğinde kullanılan yay çekme işareti, bağlama
üzerine yazılmış bazı metot ve kaynaklarda da kullanılmıştır. Bağlamada tezene, el bileğinin
aşağı ve yukarı doğru oynatılması şeklinde hareket eder. Bu yüzden tezene vuruş işaretlerinin
Tablo 2.1’de olduğu gibi oklarla gösterilmesi daha doğrudur.
Bazı metot ve kaynaklar incelendiğinde porteye göre ikinci çizgi do anahtarı, güncel olarak sol
anahtarı kullanılır. İkinci çizgide do anahtarının kullanılması, tel gruplarının isimlendirilmesinde
değişikliğe yol açar. İkinci çizgi do anahtarına göre bağlamanın alt tel grubu olan birinci tel
grubu boş tel olarak “re”, orta tel grubu olan ikinci tel grubu “sol”, üst tel grubu olan üçüncü tel
grubu da “do” sesi olarak değişiklik gösterir.
Bağlama çalmada, klavye eli parmak numaraları ve tel numaraları Görsel 2.6'da verilmiştir.
2
1 3 Tel Numaraları
4 Üst tel
5
Orta tel
Alt tel
Görsel 2.6: Parmak ve tel numaraları
Bağlama eğitimi verilirken nota yazımlarında kısa bir ezgi üzerindeki tezene vuruşları, parmak
ve tel numaraları ile pozisyon işaretleri aşağıdaki şemada gösterilmiştir. Notanın üzerine tezene
vuruşları, tezene vuruşlarının üzerine tel numaraları ve notanın altına parmak numaraları yazılır.
Hangi pozisyonda çalınması gerektiği de o pozisyonun uygulanacağı yere ya da ölçü başına yazılır.
1
Tel
numaraları
Tezene
vuruşları
Parmak
numaraları
36