Page 31 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 31

2. ÜNİTE


            2.2. Yayın Teller Üzerinde Kullanımı ve Çelloda Ses Üretimi

               2.2.1. Çelloda Boş Teller


               Çello akordu, burgular ve fiksler kullanılarak tam beşli aralıklarla yapılır. Boş teller; kalın telden başlayarak do, sol,
            re ve la olarak isimlendirilir (Görsel 2.5).

























                                   Görsel 2.5: Çelloda boş tellerin piyano tuşesi üzerindeki yerleri


                        BİLGİ NOTU

                 Çelloda her telin kendine has bir karakteri vardır. La teli, dramatik ve tutkulu bir tavır sergilerken re teli, hüzünlü ve içe
              dönük bir yapı ortaya koyar. Sol ve do tellerinde ise kendinden emin, canlı bir üslup hissedilir. Bu nedenle çello sololarında
              dramatik, canlı, tutkulu veya duygusal ögelere sıklıkla rastlanır.


               2.2.2. Yayın Boş Tellerde Kullanımı

               Yay hareketlerinde kol, el ve parmakların koordinasyonu çok önemlidir. Sağ elde doğal ve rahat şekilde kavranan
            yay, eşiğe paralel doksan derecelik açı oluşturularak eşikle tuşenin ortasına gelecek şekilde yerleştirilir (Görsel 2.6). Yay,
            tel üzerinde iken sağ omuzun kalkmaması gerektiğinden kol ağırlığının yay üzerinde olmasına özen gösterilir. Aksi
            hâlde omuzla birlikte sağ kol dirseği de kalkacağı için el, kol ve parmaklar esnekliğini kaybederek yay hareketlerinin
            kısıtlanmasına sebep olacaktır.




























                                  Görsel 2.6: Yayın ortada kullanımı



                                                                             ÇELLO ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36