Page 151 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 151

Doğal Armonikler
            Titreşim yoluyla ses veren tüm çalgılarda temel sesleri oluşturan titreşimler sı-
            rasında kulağa hafif gelen, ancak dikkatle dinlenildiğinde işitilen kısmi doğuş-
            kanlara “armonik” ya da “flajöle” denir. Başka bir deyişle armonik, asıl ses ye-
            rine o sesin doğuşkanlarının duyulmasını sağlayan bir tekniktir. Armonik terimi
            İngilizceden (harmonic), flajöle terimi Fransızcadan (flageolet) dilimize girmiştir.
            Her iki terim de aynı tekniği tanımlamaktadır ve eş anlamlıdır. Gitar müziğinde
            özellikle 18. yüzyıldan itibaren kullanılan armonik tekniği hoş duyulan tınısıyla
            etkili bir anlatım sağlamaktadır. Zaman içinde gitar müziğinin vazgeçilmez bir
            tekniği hâline gelen armonikler Romantik dönemde ve 20. yüzyılda gitar müzi-
            ğinde besteci ve yorumcular tarafından sıklıkla kullanılmıştır.
            İki tür armonik tekniği vardır:
            1. Doğal Armonik
            2. Yapay armonik

            Doğal armonik sesleri elde etmek için sol el parmaklarının hangi perdelerde
            konumlandırılması gerektiğini bilmek gerekir. Doğal armonik sesler gitarda sı-
            rasıyla III, IV, V, VII, IX, XII, XVI ve XIX. perdelerden elde edilmektedir.
            Tekniğin Uygulanışı:
            Bu teknikte sol el parmağı perdeye basmaz; perdenin tam üstüne gelerek tele
            hafifçe dokunur, tam bu pozisyondayken sağ el, sol el parmağının bulunduğu
            teli çeker. Telin, sol el parmağına çarparak oluşturduğu tını, o tel ve perde kom-
            binasyonunun armoniğidir.
            Gitar müziği yazısında armonikler harm., h., arm., o., fl. gibi kısaltmalarla belir-
            tilir. Ayrıca tınlayan ses köşeli notalarla porte üzerinde gösterilir.

            Yapay armoniklerde durum biraz daha farklıdır. Bu konu 10. Sınıf düzeyinde ele
            alınacaktır.
            Armoniklerin net duyulduğu yerler Görsel 4.3’te gitar klavyesi krokisinde belir-
            tilmiştir:
                                                                                      Görsel 4.3: Gitar  Klavyesin-
                                                                                      de Doğal Armonik Seslerin
                                                                                      Elde Edildiği Perdeler






                   XIX  XIX  XVIII  XVIII  XVII  XVII  XVI  XVI  XV  XV  XIV  XIV  XIII  XIII  XII  XI  X  IX  VIII  VII  VI  V  IV  III  II  I
                                                                                                       
                                                                                                       
                                                                                                       
                                                                                                       
                                                                                                       
                                                                                                       




                                                                                      Doğal Armonik Dijital İçerik
                                                                                      Karekodu



            Görsel 4.3 incelendiğinde armonik seslerin genellikle perdelerin tam üstünden
            elde edildiği görülebilir. Ancak III. ve IV. perdelerde armonik noktaları biraz fark-
            lıdır. Buradaki armonik sesler, III. perdenin dışında ve IV. perdenin içinde bulu-
            nur.                                                                      Daha fazla etkinliğe karekodu okuta-
                                                                                      rak çevirim içi olarak ulaşabilirsiniz.



                                                                                                         149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156