Page 26 - KANUN 9
P. 26
1. ÜNİTE
&
SIRA SİZDE
• Mandallarının arasında boşluk bulunmayan perdeleri porte üstünde gösteriniz.
&
• Mandallarının arasında boşluk bulunan perdeleri porte üstünde gösteriniz.
&
1.3.3. Kanunu Akort Etme
13
·
Kanunda 440 frekans la sesi Türk müziği bolahenk akort sistemine göre re (nevâ) perdesi olarak akortlanır (Tablo
&
1.1). Ardından nevâ perdesinin oktavları akortlanır. Daha sonra nevâ perdesinin bir üst beşlisi olan la (muhayyer) ve
&
oktavları, mi (hüseynî) ve oktavları, si (bûselik) ve oktavları, fa natürel (acem) ve oktavları, do (çârgâh) ve oktavları, sol
(gerdâniye) ve oktavları akortlanır.
Tablo 1.1: Notaların Karşılaştırılması
13
TÜRK MÜZİĞİ BATI MÜZİĞİ
& ·
Re (Nevâ) La (A)
Mi (Hüseynî) Si (B)
Fa (Acem) Do (C)
Sol (Rast) Re (D)
La (Dügâh) Mi (E)
Si (Bûselik) Fa# (F#)
Do (Çârgâh) Sol (G)
BİLGİ NOTU
w
Batı müziğindeki herhangi bir ses Türk müziğine göre adlandırılacaksa 1 tam beşli olarak pes bölgede, Türk
w
w
w
müziğindeki herhangi bir ses Batı müziğine göre adlandırılacaksa 1 tam beşli aralık olarak tiz bölgede adlandırılır.
&
Türk müziği
Nevâ Hüseynî Acem Gerdâniye
w
w
w w
& w
& w w w
Nevâ Hüseynî Acem Gerdâniye
Batı müziği Si Do Re
La
& w w w w
La Si Do Re
Türk müziği w
w w
&
Muhayyer Tiz Bûselik Tiz Çâ
wrgâh
w
w
& Batı müziği w 8 w
w
& Muhayyer Tiz Bûselik Tiz Çârgâh
Mi Fa# Sol
w w 8 w
&
Mi Fa# Sol
24 KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR