Page 10 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 10
İÇİNDEKİLER
KİTABIN TANITIMI ..........................................................................................................................10
1. ÜNİTE
KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR ............................................... 14
1.1. Türk Müzik Geleneğinde Kullanılan Kanun Çalgısının Tarihçesi,
Yapısal Özelliği, Oturma Pozisyonu ve Gerekli Materyalleri ...................................... 14
1.1.1. Kanunun Tarihçesi .................................................................................................................14
1.1.2. Kanunun Yapısal Özellikleri ................................................................................................16
1.1.3. Doğru Oturma ve Çalma Pozisyonu ................................................................................21
1.1.4. Ayaklık ve Nota Sehpası ......................................................................................................21
1.1.5. Yüksük, Mızrap ve Akort Anahtarı ....................................................................................22
1.2. Kanunun Ses Sahasının Tanıtımı ............................................................................................ 24
1.2.1. Kanun Çalgısının Ses Genişliği ..........................................................................................24
1.2.2. Kanun Çalgısındaki Natürel Seslerin İsimleri................................................................24
1.2.3. Kanun Çalgısındaki Natürel Seslerin Türk Müziğindeki Perde İsimleri................25
1.3. Mandal Gruplarının Tanıtımı ................................................................................................... 26
1.3.1. Aralarında Boşluk Bulunmayan Mandal Grupları .......................................................26
1.3.2. Aralarında Boşluk Bulunan Mandal Grupları ................................................................27
1.4. Kanunu Akort Etme Çalışmaları .......................................................................... 28
1.4.1. Akordun Önemi ......................................................................................................................28
1.4.2. Akort Etme Yöntemleri .........................................................................................................28
1.4.3. Kanunu Akort Etme ...............................................................................................................29
Ölçme ve Değerlendirme .......................................................................................................................31
2. ÜNİTE
TELLERDEN SES ÇIKARTMA ÇALIŞMALARI ............................................. 34
2.1. Kanun Üzerinde Ellerin Konumuna Dikkat Ederek Yapılacak Mızrap
Çalışmaları ........................................................................................................................................ 34
2.1.1. Kaba Çârgâh ve Acem-aşiran Telleri Üzerinde Mızrap Çalışması...........................34
2.1.2. Çârgâh ve Acem Telleri Üzerinde Mızrap Çalışması ...................................................35
2.1.3. Kaba Çârgâh ve Çârgâh Ses Sahasında Basit Usullerle Mızrap Çalışması ..........36
2.1.4. Kaba Çârgâh ve Tiz Çârgâh Ses Sahasında Basit Usullerle Mızrap Çalışması ....53
2.1.5. Bileşik Usullerle Mızrap Çalışması ....................................................................................88
Ölçme ve Değerlendirme ....................................................................................................................105
Öz Değerlendirme Formu ...................................................................................................................106
3. ÜNİTE
MANDAL ÇALIŞMALARI .................................................................................108
3.1. Sol El Basit Mandal Kullanımı ...............................................................................................108
3.1.1. Yegâh, Hüseynî-aşiran, Rast, Dügâh, Bûselik Telleri Üzerinde Mandal
Çalışması ............................................................................................................................................108
3.1.2. Etüt İçinde Mandal Çalışması ..........................................................................................110
Ölçme ve Değerlendirme ....................................................................................................................111
Öz Değerlendirme Formu ....................................................................................................................112
8