Page 32 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 32

1. ÜNİTE



                      Tablo 1.1: Notaların Karşılaştırılması

                                  TÜRK MÜZİĞİ                          BATI MÜZİĞİ

                                    Re (Nevâ)                              La (A)

                                   Mi (Hüseynî)                             Si (B)

                                    Fa (Acem)                              Do (C)


                                    Sol (Rast)                             Re (D)

                                   La (Dügâh)                              Mi (E)

                                   Si (Bûselik)                           Fa# (F#)

                                   Do (Çârgâh)                             Sol (G)


               Türk müziği çalgılarından olan kanun, Batı müziğindeki 440 Hz frekansa sahip olan la (A) sesi temel alınarak akort-
            lanır. Akortlanan ses Türk müziğine göre ‘’re’’ sesidir. Kanunun akordu tuner ya da telefonlara yüklenen akort progra-
            mıyla yapılır. Akort yapılacak tellerin her biri üçlü gruplar hâlindedir. Üçlü grup hangi sese ayarlanacaksa ilk olarak gru-
            bun birinci teli, ardından ikinci ve üçüncü teli akortlanır. Grubun üç telinin de kendi arasında kaynaşması (tam olarak
            aynı frekansta olması) gerekir. Üçlü gruplar kendi arasında tam olarak kaynaşmazsa iyi bir akortlama işleminden söz
            edilemez. Tel gruplarının kaynaşması için her üç tel de teker teker akort aleti yardımıyla akortlanabilir. Tel grubunun
            üst teli akort aleti yardımıyla akortlanarak ikinci tel birinci telle beraber, üçüncü tel de birinci ve ikinci telle beraber
            duyum yoluyla kaynaştırılabilir. Akortlanması gereken tel grupları kaynaştırılmadan diğer tellere geçilmez.
               Kanunda 440 frekans la sesi Türk müziği bolahenk akort sistemine göre re (nevâ) perdesi olarak akortlanır (Tablo
            1.1). Ardından nevâ perdesinin oktavları akortlanır. Daha sonra nevâ perdesinin bir üst beşlisi olan la (muhayyer)  ve
            oktavları, mi ( hüseynî)  ve oktavları, si (bûselik) ve oktavları, fa natürel (acem) ve oktavları, do (çârgâh) ve oktavları, sol
            (gerdâniye) ve oktavları akortlanır.



                         BİLGİ NOTU

                 Türk müziği bolahenk akort sisteminde kanunu akort ederken diyapozondan alınan ilk referans sesi Batı
               müziğine göre la sesidir.





                         SIRA SİZDE


                  Verilen yönergeleri sırasıyla uygulayarak çalgınızı akort ediniz.
                       • Telefonunuza akort programı indiriniz veya akort aletini ( tuner) kullanıma hazırlayınız.
                       • Doğru oturma ve çalma pozisyonunu alınız.
                       • Telefonunuzu veya akort aletinizi ekranı görülecek şekilde nota sehpasının üzerine koyunuz.
                       • Kanunu akort etme işlemlerini sırasıyla yapınız.














         30    KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37