Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 38

2. ÜNİTE


               2.1.3. Kaba Çârgâh ve Çârgâh Ses Sahasında Basit Usullerle Mızrap Çalışması

               Müziğin ses ve ritim olmak üzere iki temel unsuru vardır. Ritim kavramının Türk müziğindeki karşılığı usuldür. Usu-
            lün meydana gelebilmesi için vuruşların belli bir şekilde sıralanması gerekir. Usul, zamanın kalıplaşmış şeklidir. Bir
            usulün oluşabilmesi için en az iki zamana ihtiyaç vardır.
               Türk musikisinde usuller basit ve bileşik olmak üzere ikiye ayrılır:
               1. Basit Usuller: Yapısında başka bir usul bulunmayan ritim gruplarıdır. Bu usuller, nîm sofyan ve semâidir.


                 î                                                   â





                   Nîm Sofyan                                      Semââ
               2. Bileşik Usuller: İki veya daha fazla usulün birleşmesiyle meydana gelen ritim gruplarıdır. 4 zamanlı sofyan usu-
            lünden itibaren Türk musikisindeki bütün usuller bileşiktir.

                   Sofyan                                          Türk Aksağı
                       â                                                   â




                   Ağır Semââ                                      Yürük Semââ






                   Devr-â Hândî                                    Devr-â Hândî






                   Devr-â Tûran                                    Devr-â Tûran






                   Düyek                                           Düyek




                         Düüüm
                   Müsemmen                                        Raks Aksağı

                            Düüüm
                                                                           â

                   Aksak                                           Aksak Semââ
















         36    TELLERDEN  SES ÇIKARTMA ÇALIŞMALARI
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43