Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 38
2. ÜNİTE
2.1.3. Kaba Çârgâh ve Çârgâh Ses Sahasında Basit Usullerle Mızrap Çalışması
Müziğin ses ve ritim olmak üzere iki temel unsuru vardır. Ritim kavramının Türk müziğindeki karşılığı usuldür. Usu-
lün meydana gelebilmesi için vuruşların belli bir şekilde sıralanması gerekir. Usul, zamanın kalıplaşmış şeklidir. Bir
usulün oluşabilmesi için en az iki zamana ihtiyaç vardır.
Türk musikisinde usuller basit ve bileşik olmak üzere ikiye ayrılır:
1. Basit Usuller: Yapısında başka bir usul bulunmayan ritim gruplarıdır. Bu usuller, nîm sofyan ve semâidir.
î â
Nîm Sofyan Semââ
2. Bileşik Usuller: İki veya daha fazla usulün birleşmesiyle meydana gelen ritim gruplarıdır. 4 zamanlı sofyan usu-
lünden itibaren Türk musikisindeki bütün usuller bileşiktir.
Sofyan Türk Aksağı
â â
Ağır Semââ Yürük Semââ
Devr-â Hândî Devr-â Hândî
Devr-â Tûran Devr-â Tûran
Düyek Düyek
Düüüm
Müsemmen Raks Aksağı
Düüüm
â
Aksak Aksak Semââ
36 TELLERDEN SES ÇIKARTMA ÇALIŞMALARI