Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 38
Hazırlık Çalışması
İzlemiş olduğunuz konserlerde keman sanatçısı sol elini tuşe üzerinde har eket ettirmek -
İzlemiş olduğunuz konserlerde keman sanatçısı sol elini tuşe üzerinde hareket ettirmek-
tedir . Sizce keman sanatçısının sol elini tuşe üzerinde har eket ettirmesinin nedenleri neler
tedir. Sizce keman sanatçısının sol elini tuşe üzerinde hareket ettirmesinin nedenleri neler
olabilir?
olabilir?
emanda I. K
onum
3.1. Kemanda I. Konum
3.1. K
Keman çalmaya I. konumla başlanır. Çünkü birinci konum, yeri en kolay belirlenebilen ve öğrenile-
bilen konumdur ve diğer konumlara geçiş için basamak oluşturur. Keman çalmak için gereken teknik-
lerin kazanılması, pekiştirilmesi, güçlendirilmesi ve uygulanması için en uygun konum, I. konumdur.
Bu konumda duruş ve tutuşlar güvenle sürdürülüp denetlenebilir. Yayın ve sol el parmaklarının kulla-
nımına ilişkin beceriler daha kolay öğrenilebilir ve geliştirilebilir.
3.1.1. Kemanda Konum Kavramı
Konum, bir kimsenin veya bir şeyin bir yerdeki durumu ya da duruş biçimidir. Kemanda konum ise
sol elin sap üzerinde, parmakların da tuşe ve tel üzerinde konumlandırılmasıdır. Perdesiz bir çalgı olan
kemanın tuşe kısımlarındaki nota yerleri, konumlarla sistemleştirilmiştir. Keman, belirli bir konumda
kalarak çalınabileceği gibi konumdan konuma geçiş yapılarak da çalınabilir. Kemanda konum kavramı
bazen pozisyon olarak da adlandırılır.
3.1.2. Kemanda I. Konum Kavramı
I. konum, sol elin parmaklarının sap eşiğinin önünde bir tam ses ileriye bastığı yerden başlayan,
dört parmağın kapladığı basma alanıdır. Bu konuma temel konum da denir. Sağ kolun doğal ağırlığı
yaya, yayın doğal ağırlığı da tele daha kolay aktarılabildiği için keman çalmaya genellikle la telinden
başlanır.
Kemanda parmaklar şu şekilde numaralandırılır: 0-boş tel, 1-işaret parmağı, 2-orta parmak, 3-yü-
zük parmağı, 4-serçe parmak (Görsel 3.1).
0 1 2 œ 3 œ
4
& œ œ œ #
A B C# D E
2
1 3
4
Görsel 3.1: Kemanda I. konum
36
©