Page 93 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 9
P. 93

25






             28







             31






             34








                               as
                              ç
                 Okuma Parçası    ı
                   k
                 O
                             r
                    uma P
                            a
                Türk Beşleri
                “Milli müzik denildiğinde sadece Türk ulusal müziği değil, başka başka mil-
                letlerinde  ulusal müziklerinin olduğu akla gelmektedir. Cumhuriyetin ilanı
                ile başlayan halk  müziğine dayalı ulusal müzik oluşturma çabaları diğer
                ülkelerde de benzer bir aşamadan  geçerek günümüze gelmiştir. 18 . ve 19.
                yüzyıllarda daha önce de belirttiğimiz gibi teksesli Osmanlı müziği mono-
                dik yapısı içerisinde doruk noktasına ulaşırken, bir yandan da Batılı olma
                sevdasıyla çoksesli müziğe geçiş denemeleri yaşamıştır. Bunun paralelinde
                ise diğer dünya ülkeleri de Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde ulaşılma-
                ya çalışılan çoksesli ulusal müzik yaratılarına yine bizde olduğu gibi halk
                müziği temelli olarak ulaşmış ve çoksesli Türk ulusal müziğinin gelişme-
                sine örnek olmuştur. Buna karşın Türkiye’nin dışındaki ülkelerde de ulu-
                sal müzik yaratma çabaları bir takım tartışma ve farklı düşüncelere sebep
                olmuştur. Fakat bütün uluslar kendi ulusal müziklerini yaratırken, diğer
                uluslardan farklarını ortaya koymaya çalışmışlar ve etkilenmemek için çaba
                göstermişlerdir.
                … Türk müzik 131 tarihine ‘Türk Beşleri’ olarak geçen bestecilerimizin
                önemli katkılarının olduğu görülmektedir. Çağdaş Türk müziğine birçok
                eser, kitap ve yazılarıyla katkıda bulunmuş olan Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal
                Erkin, Ahmed Adnan Saygun, Necil Kazım Akses ve Hasan Ferid Alnar’dan
                oluşan Türk beşleri, aynı zamanda devletin resmi müzik kurumlarında da
                aktif bir şekilde görev alarak Türk müzik tarihine isimlerini yazdırmayı ba-
                şarmışlardır” (Deniz, 2015: 131).




                                                            91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98