Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ KONTRBAS 9
P. 38
1. ve 2. parmak arasındaki mesafeyle 2. ve 4. parmak
arasındaki mesafe eşit olmalıdır. 1. parmak doğal hâlinden
1. parmak daha yukarıda tutulmazsa bu eşitlik sağlanamayacaktır
(Görsel 2.22).
2. parmak Parmaklar her zaman birlikte çalışır. 2. parmak tuşa
3. parmak
4. parmak bastığında 1. parmak da basılı durur. 3. ve 4. parmaklar
tuşa bastığında diğer parmaklar da basılı durur. 3. parmak
çalgıda VI. pozisyona inene dek 4. parmakla birlikte tuşa
basar ve tuştan kalkar. Notada belirtilen parmak numarası,
"4" olacaktır.
Görsel 2.22: Parmak numaraları
DİKKAT
• Enstrümanın vücudumuz yardımıyla dengeli bir şekilde tutulması, sol el tutuşu için çok önem-
lidir. Sol el, enstrümanı taşımak zorunda kalırsa hiçbir zaman doğru tutuşu gerçekleştiremez ve
rahat hareket edemez.
1. ETKİNLİK
• 18, 19, 20 ve 21. görsellerde gösterilen doğru sol el davranışlarını görsellerdeki gibi I. pozisyon
1. derecede uygulayınız ve sırasıyla:
• Sol teline I. pozisyonda tüm parmaklarınızla basarken teli, sağ elinizin işaret parmağıyla çekiniz.
• 4. ve 3. parmağı kaldırarak 1. ve 2. parmaklarınızla basarken teli, sağ elinizin işaret parmağıyla
çekiniz.
• 2. parmağı kaldırarak 1. parmakla basarken teli, sağ elinizin işaret parmağıyla çekiniz.
• Parmaklarınız telin üzerindeyken çıkan ses ile parmaklarınızı kaldırdıktan sonra oluşan seslerden
hangisinin daha tiz (ince) olduğunu söyleyiniz.
2. ETKİNLİK
• I. pozisyon 1. derecede, sol teline 1. parmakla basıldığında sol teli yarım ses tizleşir ve sol diyez
(la bemol) sesi elde edilir. 1. ve 2. parmak arasındaki ses aralığı (seslerin birbirine uzaklığı) yarım
sestir. Aynı şekilde 2. ve 4. parmak arasındaki ses aralığı da yarım ses olarak devam eder. Bu bil-
gileri esas alarak:
• Sol teline I. pozisyon 1. derecede, 2. parmakla ve 4. parmakla basıldığında elde edilecek sesleri
hesaplayarak aşağıdaki boş dizeğe yazınız.
36