Page 64 - ÇALGI EĞİTİMİ KONTRBAS 9
P. 64

3.4.  I. POZİSYON 1. DERECEDE ETÜTLER





                           HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                   • La minör, si bemol majör, fa majör ve mi minör gamlarının aldığı değiştirici işaretleri söyleyiniz.

                   • Hız ve gürlük terimlerinden bildiklerinizi söyleyiniz.

                   • Crescendo (kreşendo) ve decrescendo (dekreşendo) terimlerinin anlamlarını ve nota üzerindeki
                      ifade şekillerini araştırınız.


                    Etüt, Fransızca kökenli olup  “çalışma”  kelimesinden türemiştir.  Müzikte etüt, bir enstrümanda
                 gerekli teknik becerilerin kazandırılmasını amaçlayarak tasarlanmış egzersizlerden meydana gelen
                 kısa müzik bestelerine verilen isimdir. Bu konuda yer alan etütler de önceki konularda yapılmış
                 olan teknik çalışmaların (sol el çalışmaları, sağ el yay çalışmaları ve gam çalışmaları) sonucunda
                 kazanılan becerilerin harmanlandığı çalışmalardır.


                     Bir etüdü, sabır ve disiplin içinde çalışmak gerekir. Sonda yapılacak bir çalışmayı baştan yapmaya
                 çalışmak veya başta gerçekleştirilmesi gereken bir adımı sonraya bırakmak, etüt çalışmasını
                 karmaşık ve olduğundan daha zor bir hâle getirecektir.

                    Bir etüdü çalışmaya başlamadan önce yapılması gereken ilk iş, etüdün aldığı değiştirici işaretleri
                 yani tonunu kontrol etmektir. Etüdü çalmadan önce o tondaki gamı tekrar etmekte fayda vardır.
                 Daha sonra yapılması gereken, etüdü ilk önce çok ağır bir tempoda nota ve ritmik deşifresini
                 yaparak çalmaktır. Bu sırada notaların parmak numaralarına ve etütte yer alan yay şekillerine dikkat
                 etmek gerekir. Etüt, deşifre edildiğinden daha hızlı bir tempodaysa metronomla yavaştan, istenen
                 tempoya kadar kademeli bir şekilde hızı yükseltilerek tekrar edilmelidir. Bu tekrarlar sırasında
                 etütte varsa dinamikler (gürlük terimleri) de yoruma eklenir.




                           DİKKAT



                 • Daha önceki konularda I. pozisyon 1. derecede yapılmış olan birçok alıştırma sonucunda, bu ko-
                     nuda yer alan etütlerde ihtiyaç olmadığı göz önüne alınarak notaların parmak numaraları yazıl-
                     mamış veya seyrek olarak yazılmıştır. Etütleri deşifre esnasında çok ihtiyaç duyulan kısımlara
                     doğru parmak numaraları eklenebilir.




                           1. ETKİNLİK


                • 63. sayfada yer alan 1. etüdü çalmaya başlamadan önce verilmiş olan hız ve gürlük terimlerinin
                     anlamını araştırınız. Etüdü uygun parmak numaralarıyla çalınız.










              62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69