Page 39 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 9
P. 39
Neyi Tanıyalım
C. Aşağıdaki tabloda numaralar ile verilen ifadeleri, harf ile verilen ke-
limelerle eşleştiriniz.
1. .... Semazenler arasında en kıdem-
li olan kişi olarak kabul edilir. Kendisi
sema yapmaz, sema esnasında sema-
zenlerin arasında dolaşarak rahat bir A. Neyzen
şekilde sema yapmalarını sağlar, be-
den diliyle onlara yol ve yön gösterir.
Yorulan ya da rahatsızlanan semazen-
lerin sema meydanından çıkmalarına
yardımcı olur. B. Semazenbaşı
2. .... En büyük manevi makamdır. Güne-
şin doğuş ve batışında göğün bürün-
düğü kızıl renktedir. Bu renk, zuhuru
(ortaya çıkmayı) ve tecelliyi (belirme-
yi) temsil eder.
C. Neyzenbaşı
3. .... Güfteleri, ilhamını tasavvuf felse-
fesinden alan Hz. Mevlânâ’nın Mesne-
vi veya Divan-ı Kebir adlı eserlerinden
seçilen ve ayin esnasında okunmak
için bestelenen eserlere denir. D. Mevlevi Ayin-i Şerifi
4. .... Neyzenliğin en büyük mertebesidir.
Kendinden sonra gelen tüm neyzenlere
model olan, icrada doğru yönü göste- E. Kudümzen
ren, rehberlik eden kişidir. Maneviyat,
musiki ilmi, saza hâkimiyet, icrada ta-
vır ve üslup bakımından en büyük ve
en kudretli neyzendir.
5. .... İcra heyetinde başta neyzenlere ve F. Kutb-i Nâyî
tüm çalgı topluluğuna liderlik ve hoca-
lık etmekle görevli usta neyzendir.
6. .... Usta bir neyzenden eğitim almış,
Türk musikisini iyi bilen ve neyi hak- G. Post
kıyla icra edebilen kişidir.
37