Page 24 - PİYANO 9
P. 24

PİYANO EĞİTİMİNE GİRİŞ




                     Okuma Metni













                               PİYANO TEKNİĞİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER



              Günlük yaşantımızı devam ettirirken farkında olmadan kuvvet ve enerji harcarız. Piyano konusunda
            da bu enerjimizi doğru teknikle ve bilinçli çalışarak kullanırsak  iyi bir icracı olabiliriz. Teknik açısından
            zor parçalarda bile sanki nefes alıyor gibi doğal şekilde ve kolayca çalıyormuş izlenimi verebilmek için
            gerginlikten uzak durmalıyız.


              Müzikteki nefes, soluklanma ve ciğerlerimizi; ritim ise kalp atışımızı temsil eder ve gerginliğimizi gi-
            derebilmek için nefes alışverişinin önemi büyüktür.  Kişinin değişik duygu durumlarındayken nefesinin
            hızlanıp yavaşlıyor olması gibi müzikte de anlatılmak  istenen duygular doğrultusunda hızlanma veya
            yavaşlamalar olabilir. Aynı şekilde hayatımızda olduğu gibi müzikte de suslar farklı anlamlar taşır ve
            önemlidir.

              Her insan boy, kilo gibi fiziksel açılardan farklı yapılara sahiptir. Bu durum, sınırsız sayıda kasın
            hareket etmesine ve piyanistlerin klavyeden farklı ses rengi elde etmesine neden olur. Piyano çalarken
            doğrudan ilişkili olan üst kol kaslarının hareketini bazı omuz ve sırt kasları sağlar. Ön kol ise parmak-
            ların aşağı ve yukarı hareketinden sorumludur. Kasların rahat oluşu bize her zaman kolaylık sağlar.
            Kaslar, her kasılmadan sonra tekrar hareket edebilmek için yeniden doğal hâline döner. Eğer bu durum
            gerçekleşmezse kaslar kasılır; yorgunluklara, rahatsızlıklara hatta sakatlıklara yol açabilir.

              Piyanoya yeni başlayan kişiler için klavye üzerindeki el ve parmak dengesini sağlayabilmek önemlidir.
            Elimizin dört parmağı, avuç içinden aynı hizada bağlanarak doğal bir kemer oluştururken başparmak
            ayrı ve güçlü yapısıyla avuç içinin dışında duracak şekilde denge oluşturur. İkinci ve beşinci parmak-
            lar ise kemerin ayağını oluştururken aynı zamanda elin kuvvet ve dayanma gücü ile klavye üzerindeki
            sağlamlığını bize kazandırır. Birinci ve ikinci parmaklar kemerin anahtar görevini üstlenerek bu iki par-
            mak arasında doğal bir C harfi oluşur. Böylece başparmak, kendiliğinden hafif dik konuma gelir.


              Hayatımızda kişiliğimizin güçlenmesinin bize özgürlük kazandırması gibi piyano çalarken de parmak-
            larımızın güçlenmesi bize güç verir. Parmaklar zayıf olduğunda, sırttan gelen enerji parmak uçlarına
            iletilemez, ellerde titremeler görülür ve sonuç olarak beklenen güçte ses elde edilemez. Bu yüzden zayıf
            olan dördüncü ve beşinci parmakları güçlendirmek için egzersiz ve jimnastikle bu parmaklar gerekli kas
            gücüne ulaştırılmalıdır. Piyanoya başlangıç seviyesinde dikkat edilmesi gerekenler yukarıda açıklanma-
            ya çalışılmıştır.

              Seba  Baştuğ  Şen’in,  “Piyano  Tekniğinin  Biyomekanik  Temeli”  (s.28-37)  ve  (s.55-61)  kitabından
            düzenlenmiştir.










              22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29