Page 62 - Piyano 9
P. 62

PİYANODA TEMEL POZİSYONLAR VE KAVRAMLAR




                   Okuma Metni















                         PİYANO EĞİTİMİNDE TEKNİĞE UYGUN ÇALIŞMANIN ÖNEMİ

           Piyano eğitiminde teknik çalışmaların başlangıç seviyesinden ileri seviyeye kadar dikkatli ve kontrollü
          şekilde sürdürülmesi önemlidir. Piyano eğitimi, öğrenilen müzik kuramları ve teorilerinin uygulamaya
          aktarılabilmeleri için önemli bir araçtır. İyi bir piyano tekniğinde el, bilek ve kol hareketlerinin uyumu
          ve rahatlığı oldukça önemlidir.

           Clementi’ye (Klementi) göre bütün parmakların eşit kuvvette olması gerekmektedir. Bu nedenle yazdığı
          çalışmalarda el üstünün düz bir şekilde ve parmakların aynı hizada durması, çalarken de sadece par-
          makların hareket etmesi ve zayıf parmakların güçlendirilmesi amaçlanmıştır. Günümüzde bu tekniğe
          salt parmak tekniği denmektedir.

           Czerny’e (Çerni) göre parmak gelişimi mekanik jimnastiğe ve tekrara dayalıdır. Ona göre önce teknik
          geliştirilmeli sonra müziğin hizmetine sunulmalıdır.


           Chopin (Şopen); gam, pasaj ve arpej çalışmalarında kolun yatay şekilde hareket etmesini, başparmak
          geçişleri sırasında da elin döndürülmesi gerektiğini vurgulamıştır.
           Piyanoya  başlangıç  aşamasında  öğrencilerde  tekniksel  açıdan  bazı  problemler  sıkça  gözlenmekte-
          dir. Bileklerin fazla kaldırılması, parmak eklemlerinin tuşa bastıktan sonra kırılması, ayakların duruş
          pozisyonunun veya tabure mesafesinin ayarlanamaması gibi durumlarla sıkça karşılaşılmaktadır.


           Aşağıda belirtilen maddelere dikkat edildiğinde temel duruş pozisyonu doğru bir şekilde gerçekleş-
          tirilecektir:
          1- Vücut pozisyonu: Çok kambur ya da çok dik oturmamalıyız.
          2- Tabure üzerindeki pozisyon: Oturuş ve tabure mesafesine dikkat etmeliyiz.
          3- Ellerin tuşe üzerindeki pozisyonu: Bilekleri ve parmakları fazla kaldırmamalıyız, parmak eklemleri-
          nin çökmemesine dikkat etmeliyiz.

           Müzikal terimleri kavrayabilmek ve uygulayabilmek için düzenli çalışmak çok önemlidir. Daha önce
          piyano eğitimini yanlış teknikle almış öğrencilerin bu alışkanlıklarının düzeltilebilmesi uzun zaman al-
          maktadır. Bu nedenle, piyanoya yeni başlayan öğrencilerin doğru teknikle çalışmaya özen göstermeleri
          önemle vurgulanmaktadır.

           Yavuz Selim KALELİ ve Nurtuğ BARIŞERİ'nin, “Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Eğitimi Sürecinde
          Kazandıkları Teknik Davranışların İncelenmesi” (s.23-26 ve 35) makalesinden düzenlenmiştir.












           60                                                                                                                                                                                                                      61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67