Page 83 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 9
P. 83
Uygulama videosu
4.3. Çift Mızrap için karekodu
okutunuz.
4.3.1. Çift Mızrap Vurma
Çift mızrap, alt ve üst mızrap vuruşunun birleşmesinden oluşan bir mızrap vuruş tekniğidir. Bu
vuruş tekniğinde önce alt mızrap, sonra üst mızrap vuruşu yapılır. Alt mızrap, kısa süreli ve üst
mızraba göre daha hafif vurulur. Üst mızrap ise kuvvetli vurulur.
Üst mızrap vuruşunda mızrap, iki tele birden vuruş yaparken alt mızrap tek tele vuruş yapar.
Bunun sonucu olarak da üst mızrap vuruşu her zaman daha kuvvetli ve tok bir ses çıkartır, alt
mızrap vuruşu ise üst mızraba göre daha zayıf bir ses verir.
Çift mızrap vurulurken dikkat edilecek noktalar şunlardır:
• Alt mızrap vurulurken mızrap tutan elimiz, dışa doğru hafif bir kavis yapar ve bundan sonra
üst mızrap vuruşunu gerçekleştirir. Mızrap vuran el eğer bu kavisi yapmayıp dümdüz
yukarı çıkarsa mızrap, alt tele takılır ve yukarı çıkamaz. Bu sebeple çift mızrap çalışırken alt
mızraplarda elimizi dışa doğru kavis çizmeye alıştırmalıyız.
•
• Çift mızraptan önce yapılan sessiz çarpma, yapılan çift mızrabın etkisini kaybettirir. Bu
nedenle, çift mızrap yapılmadan önce kesinlikle sessiz çarpma yapılmaz.
Çift Mızrap Nota Yazımı
Yukarı yönlü ok işareti alt mızrabın kuvvetsiz, aşağı yönlü kalın çizilmiş ok işareti ise üst mızrabın
kuvvetli mızrap olduğunu gösterir.
• Çarpma ile çift mızrap yapılırken araya çarpma yapılıyormuş gibi düşünülebilir. Sessiz
çarpmada çarpma yapan parmak, tele sadece dokunur. Çift mızrapta ise çarpma yapan
parmak tele baskı uygular ve perdenin sesini duyurur.
•
• Çift mızrap vuruşu ağırlıklı olarak üçüncü parmak ile uygulansa da bazı eserlerde makam,
dizi ve duygunun gerektirdiğine göre ikinci parmakla da yapılılabilir.
•
• Çift mızrap, yukarıdaki kalıptan farklı olarak tamburîler tarafından aşağıdaki şekilde de
uygulanmaktadır.
Çift Mızrap Nota Yazımı
Görsel 4.1: Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
81