Page 122 - Çalgı Eğitimi Tar 9
P. 122

TAR
         9                                 TARDA V. POZİSYON



                                   Okuyorum

                                        Robert Schumann’ ın Genç Müzisyenlere Öğütleri

                       1810–1856 yılları arasında yaşamış olan Alman müzisyen, besteci, müzik eleştirmeni ve
                 müzik eğitimcisi Robert Schumann, kendisinden sonra gelecek müzisyenler için altın değerinde
                 öğütlerde bulunmuştur.
                 1. Kulak eğitimine çok önem veriniz. Küçük yaşlarda sesleri ve tonaliteleri tanımaya çalışınız.
                 2. Gamlara ve öteki parmak alıştırmalarına sürekli çalışın.
                 3. Yarım yamalak çalışmayınız. Her zaman istekle çalışınız ve eserleri hiçbir zaman yarım bırakmayınız.
                 4. Ağırlaşmak ve acele etmek iki temel hatadır.
                 5. Kolay eserleri iyi ve güzel bir biçimde çalmaya çaba gösteriniz. Bu, güç bir eseri çalmaktan daha
                      iyidir.
                 6. Her zaman iyi akort edilmiş çalgı üzerinde çalışınız.
                 7. Bir eseri yalnız parmaklarla öğrenmek yeterli değildir: Onu çalgısız, şarkı halinde de söyleye-
                      bilmelisiniz. Hayal gücünüzü çalıştırınız. Öyle ki; bir eserin yalnız melodisini değil, armonisini
                      ve akorlarını da ezbere almalısınız.
                 8. Sesiniz az da olsa, eseri çalgınız yardımı olmadan ilk görüşte okumaya çalışınız; böylelikle kulağın
                      duyarlılığı daima artacaktır. İyi bir sesiniz varsa, onu geliştirme fırsatını kaçırmayınız. Bunu
                      doğanın size bağışladığı büyük bir armağan olarak değerlendiriniz.
                 9. Çalarken sizi dinleyenlerle ilgilenmeyiniz.
                 10. Yanınızda hep bir üstat sizi dinliyormuş gibi çalınız.
                 11. Karşınıza ilk defa olarak çalacağınız bir eser çıkarsa, onu önce okuyunuz.
                 12. Günlük müzik çalışmanızdan sonra yorgunluk hissediyorsanız, ısrar etmeyiniz. İsteksiz ve
                        neşesiz çalışmaktansa, dinlenmek evladır.
                 13. İcrada “gösterişli çalışa” özenmeyiniz. Eserde bestecinin düşünmüş olduğu etkileri ifade
                        etmeye çabalayınız.
                 14. Şunun bunun önünde çalmak yarar değil zarar verir. Önünde çalacağınız kimseleri seçiniz;
                        fakat kendinizi mahcup düşürteceğini hissettiğiniz bir eseri çalmayınız.
                 15. Düo, trio, vs. gibi “beraber çalma” fırsatını kaçırmayınız. Bu, çalışınızı akıcı ve hareketli bir hâle
                        getirir. Şancılara da sık eşlik ediniz.
                 16. Arkadaşlarınız arasında, sizden daha çok bilenleri arayınız.
                 17. Erkenden, değişik aletlerin ses renklerini ve karakterlerini inceleniz; her birinin özel sesini
                        kulağınızda duymaya çalışınız. Enstrümanların seslerini tanımak bir orkestra eseri dinlerken
                         çok sesli dinlemenizi ve yorumlamanızı, bestecinin neler yaptığını ve yapmak istediğini daha
                        iyi anlamanızı sağlar.
                 18. Bir eserin ruhunu ancak onun formunu anladıktan sonra kavrayacaksın.
                 19. Sanatları ve bilimleri öğrendiğin gibi hayatı da incele.
                 20. Halk şarkılarını iyi dinleyiniz; bunlar en güzel melodilerin kaynağıdır ve her milletin karakterini
                        taşırlar.
                 21. Müzisyen olmak ne demektir? Eseri, gözler notada, güçlükle bitirebiliyorsanız, sayfayı çeviren
                       yanlışlıkla bir yerine iki sayfa çevirince esere devam edemeyip yarıda kalıyorsanız, müzisyen
                           sayılmazsınız. Buna karşılık yeni bir eseri çalarken ilerde ne geleceğini az çok tahmin edebilirseniz,
                        bildiğiniz bir eser zihninize yerleşmişse, yani bir kelime ile müziği yalnız parmaklarınızla değil,
                          kafanızda ve kalbinizde hissedebiliyorsanız, işte o zaman “müzisyen” sıfatını kazanabilirsiniz.






                 120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127