Page 66 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 66
4.1.3. Detaşe Çalma Tekniğini Eserlerde Uygulama
Viyola eğitiminde öğrenilen her yay tekniğinin kendine özgü çalma stili vardır. Bu stiller teknik ve
müzikal gelişim için önemlidir. Eser çalınırken doğru stilde yay kullanılabilmesi için geçmişte çalı-
nan etütlerin sorumluluk bilinciyle çalışılması gerekir.
Aşağıda verilen eserleri yay şekillerine dikkat ederek çalınız. Theme and Variations adlı eserin
Theme bölümü verilmiştir.
THEME AND VARIATIONS Wolfgang Amadeus Mozart
(Volfgang Amadeus Mozart)
≤
# 4 ≥ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 1756-1791 ˙
œ œ
B # 4 œ œ ˙
7 œ œ œ œ œ œ ˙
# œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ
B # œ œ ˙
ZEYBEKLENİM Ali Uçan
1941 - ...
4
4
4
# 9 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
B 4 œ œ œ œ
3 œ œ œ 4 œ 4 œ œ
4
# œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
B œ œ œ œ
5 œ œ œ 4 œ œ
4
4
# œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
B œ œ œ œ
7 œ œ 4 œ 4
4
# œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
B œ œ œ œ
ekniği
4.2. Legato (Bağlı) Çalma T
4.2. Legato (Bağlı) Çalma Tekniği
Legato (bağlı) çalma tekniği birden fazla notanın kesintisiz olarak tek yay hareketi ile aynı yönde
çalınmasıdır. Legato yaparken notaları aynı gürlükte ve temizlikte seslendirmek gerekir. İyi legato
yapmak için bağ yapılan tüm notaları doğru ve temiz sesle çalmak, yayı eşit şekilde ahenkle yönet-
mek gerekir. Legato “ “ işareti ile gösterilir.
4.2.1. Legato
Legato tekniğinde yay bir telden diğerine aktarılırken yuvarlak hareket ettirilmelidir (Yay yeni tele
gittikçe yaklaştırılır). Yay, tel değiştirirken hiçbir zaman köşeli hareketler yapmaz. Yayın yuvarlak
hareketi eşiğin eğimine uygun olmalıdır. Tel değiştirme hareketi koldaki düzlem bozulmaksızın ger-
çekleştirilir. Kol, bütünü ile hareket etmeli; sol elde çalacak parmak, yay hareketinden önce teldeki
yerini almış olmalıdır. Detaşede sesleri ayrı yaylarda birbirlerinden ayrı çalmak ne kadar gerekliyse
legatoda aynı yayda seslerin birbirine bağlı olmaları o kadar gereklidir.
©
64 4. ÜNİTE
©