Page 66 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 66

4.1.3. Detaşe Çalma Tekniğini Eserlerde Uygulama
               Viyola eğitiminde öğrenilen her yay tekniğinin kendine özgü çalma stili vardır. Bu stiller teknik ve
            müzikal gelişim için önemlidir. Eser çalınırken doğru stilde yay kullanılabilmesi için geçmişte çalı-
            nan etütlerin sorumluluk bilinciyle çalışılması gerekir.

               Aşağıda verilen eserleri yay şekillerine dikkat ederek çalınız. Theme and Variations adlı eserin
            Theme bölümü verilmiştir.

                                               THEME AND VARIATIONS                     Wolfgang Amadeus Mozart
                                                                                        (Volfgang Amadeus Mozart)
                                                    ≤
                 #  4  ≥      œ œ     œ œ    ˙      œ œ    œ œ     œ œ           œ œ    œ œ    1756-1791 ˙
                                                                                                œ œ
             B #    4  œ œ                                                ˙




             7      œ œ                                  œ œ      œ œ    ˙
                 #         œ œ      œ œ    ˙                                    œ œ    œ œ     œ œ
             B #                                  œ œ                                                 ˙


                                                      ZEYBEKLENİM                                    Ali Uçan
                                                                                                      1941 - ...
                                                                            4
                                4
                                                             4
                 #  9    œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ    œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
              B    4  œ                 œ                         œ                œ



             3                œ    œ                       œ 4             œ 4  œ              œ
                              4
                 #  œ    œ  œ   œ    œ  œ  œ  œ   œ   œ  œ       œ    œ  œ   œ     œ  œ  œ  œ      œ  œ  œ
              B       œ                         œ                  œ                         œ



             5                                  œ          œ     œ  4  œ                     œ
                                                4
                                                                                             4
                 #    œ    œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ    œ   œ  œ         œ    œ  œ  œ  œ  œ   œ  œ   œ   œ  œ  œ
              B     œ    œ              œ                                            œ



             7                œ                            œ 4             œ 4
                              4
                 #    œ  œ  œ   œ  œ    œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ        œ  œ  œ   œ  œ    œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
              B     œ                œ                           œ                œ

                                                        ekniği
               4.2. Legato (Bağlı) Çalma T
               4.2. Legato (Bağlı) Çalma Tekniği
               Legato (bağlı) çalma tekniği birden fazla notanın kesintisiz olarak tek yay hareketi ile aynı yönde
            çalınmasıdır. Legato yaparken notaları aynı gürlükte ve temizlikte seslendirmek gerekir. İyi legato
            yapmak için bağ yapılan tüm notaları doğru ve temiz sesle çalmak, yayı eşit şekilde ahenkle yönet-
            mek gerekir. Legato “             “ işareti ile gösterilir.
               4.2.1. Legato

               Legato tekniğinde yay bir telden diğerine aktarılırken yuvarlak hareket ettirilmelidir (Yay yeni tele
            gittikçe  yaklaştırılır).  Yay,  tel  değiştirirken  hiçbir  zaman  köşeli  hareketler  yapmaz.  Yayın  yuvarlak
            hareketi eşiğin eğimine uygun olmalıdır. Tel değiştirme hareketi koldaki düzlem bozulmaksızın ger-
            çekleştirilir. Kol, bütünü ile hareket etmeli; sol elde çalacak parmak, yay hareketinden önce teldeki
            yerini almış olmalıdır. Detaşede sesleri ayrı yaylarda birbirlerinden ayrı çalmak ne kadar gerekliyse
            legatoda aynı yayda seslerin birbirine bağlı olmaları o kadar gereklidir.
                                                            ©
              64     4. ÜNİTE














                                                            ©
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71