Page 28 - Bilgi Okuryazarlığı Becerileri Etkinlik Kitabı
P. 28
BILGI
OKURYAZARLIĞI
4. Bilgi Grup Ders Dışı
ETKİNLİK Okuryazarlığı
Becerisi
Bireysel Ders İçi
Etkinliğin METAVERSE Etkinliğin 80 Dakika
Adı Süresi
Sanal ortamdaki verilerin saklandığını, başka kullanıcıların kötü amaçları doğrultusunda
Etkinliğin kullanılabileceğini, kullanılan uygulamaların bilgisayarımıza uzaktan erişim sağlayıp mah-
Amacı
remiyete zarar verebileceğini fark edebilme.
Meta veri deposu, çok farklı sanal alanı birleştiren kalıcı, çevrim içi, global bir evren kavramıdır. Bunu genel
ağ veri depolaması olarak düşünebilirsiniz. Meta veri deposu, kullanıcıların oluşturdukları alanlarda birlikte
çalışmasına, buluşmasına, oyun oynamasına ve sos-
yalleşmesine olanak tanır. Veriler sabit bir yerde depo-
lanmış olmayıp bazı platformlar meta veri deposunun
oluşmasına katkı sağlayan içerikleri oluşturur. Şu anda
sunulan video oyunları en yakın metaverse deneyi-
mini sağlıyor. Geliştiriciler, oyun içi etkinliklere ev sa-
hipliği yaparak ve sanal ekonomiler yaratarak oyunun
sınırlarını zorladı. Sanal ortamlarda oluşturulan veriler,
kripto para birimleri, farklı türde yardımcı belirteçler
ve sanal koleksiyonlar ile dijital bir ekonomi yaratma-
ya izin verir. Meta veri deposu, kripto cüzdanlarının Görsel 4.2: Sanal ortam
kullanımından da faydalanacaktır. Ayrıca blockchain
teknolojisi, şeffaf ve güvenilir yönetişim sistemleri sağlayabilir. Dijital platformda oynanan oyunlar, yarışmalar,
yazılım lisanslama uygulamaları, e-ticaret uygulaması ihtiyacını doğurmuştur. Finansal olaylar, sanal ve fiziksel
dünyalar arasındaki bağlantıları giderek daha fazla birbirine bağlı hâle getirdi.
Hayatımızı kolaylaştırmak için kullandığımız cihazlar, bir düğmeye dokunarak istediğimiz hemen hemen her
şeye erişmemizi sağlıyor. Bu da insanların genel ağ bağımlılığını oluşturmuştur. Bu bağımlılık kötü amaçlı kişi-
lere kapı açtığı ve veri güvenliği için bilgisayar korsanlarına karşı tedbir alma ihtiyacı oluşmuştur. Artık genel ağ
aramalarınız, satın almak istediğiniz eşyalar yapay teknoloji ile sık sık karşınıza reklam olarak sunulmaktadır. Bu
reklamların birçoğu, güvenlik açığı olan insanları mağdur etmeye yönelik amaç gütmektedir. Güvenilir siteler
dışında genel ağ ortamında alışveriş yaparken ilerleyen zamanlarda sorun yaşamamak için kredi kartınızın nu-
marasını, güvenlik numarasını paylaşmayınız. Mümkünse bankanızın sunduğu sanal kredi kartı uygulaması ile
kullanım limitini kendinizin belirlediği, limitin kullanım süresini kendinizin oluşturduğu kartı kullanınız. Sosyal
platformlarda şahsi resim, video ve belgelerinizi bir kere paylaştığınızda rızanız dışında başka platformlarda
kullanıcı resmi olarak kullanılabileceğini, bu nedenle mağdur olabileceğinizi unutmamanız gerekir. Verileriniz
meta veri deposuna girdiğinde tüm kullanıcıların kullanabileceği bir veriye dönüşebilir.
Kısaca meta veriyi oluşturan teknolojiler, sanal gerçekliği (oynamadığınız zamanlarda bile var olmaya devam
eden kalıcı sanal dünyalarla karakterize edilen) ve dijital ve fiziksel dünyaların özelliklerini birleştiren artırılmış
gerçekliği içerebilir. Aynı zamanda, kullanıcıların mal yaratabileceği, satın alabileceği ve satabileceği dijital bir
ekonomiye de dönüşüyor. Gerçek dünyada, alışveriş merkezinden bir gömlek satın alabilir ve ardından onu
sinemada giyebilirsiniz. Şu anda çoğu platformun yalnızca tek bir platforma bağlı sanal kimlikleri, avatarları
ve envanterleri var ancak bir meta veri deposu, profil resminizi bir sosyal ağdan diğerine kopyalayabileceğiniz
kadar kolay bir şekilde her yere götürebileceğiniz bir kişi oluşturmanıza izin verebilir.
28