Page 28 - Bilgi Okuryazarlığı Becerileri Etkinlik Kitabı
P. 28

BILGI
          OKURYAZARLIĞI




                4.           Bilgi                                                   Grup    Ders Dışı
            ETKİNLİK      Okuryazarlığı
                            Becerisi
                                                                                    Bireysel  Ders İçi
          Etkinliğin      METAVERSE                                               Etkinliğin   80 Dakika
          Adı                                                                     Süresi
                          Sanal ortamdaki verilerin saklandığını, başka kullanıcıların kötü amaçları doğrultusunda
          Etkinliğin      kullanılabileceğini, kullanılan uygulamaların bilgisayarımıza uzaktan erişim sağlayıp mah-
          Amacı
                          remiyete zarar verebileceğini fark edebilme.
         Meta veri deposu,  çok farklı sanal alanı birleştiren kalıcı, çevrim içi, global bir evren kavramıdır. Bunu genel
         ağ veri depolaması olarak düşünebilirsiniz. Meta veri deposu, kullanıcıların oluşturdukları alanlarda birlikte
         çalışmasına, buluşmasına, oyun oynamasına ve sos-
         yalleşmesine olanak tanır. Veriler sabit bir yerde depo-
         lanmış olmayıp bazı platformlar meta veri deposunun
         oluşmasına katkı sağlayan içerikleri oluşturur. Şu anda
         sunulan video oyunları en yakın metaverse deneyi-
         mini sağlıyor. Geliştiriciler, oyun içi etkinliklere ev sa-
         hipliği yaparak ve sanal ekonomiler yaratarak oyunun
         sınırlarını zorladı. Sanal ortamlarda oluşturulan veriler,
         kripto para birimleri, farklı türde yardımcı belirteçler
         ve sanal koleksiyonlar ile dijital bir ekonomi yaratma-
         ya izin  verir.  Meta veri deposu,  kripto cüzdanlarının   Görsel 4.2: Sanal ortam
         kullanımından da faydalanacaktır. Ayrıca blockchain
         teknolojisi, şeffaf ve güvenilir yönetişim sistemleri sağlayabilir. Dijital platformda oynanan oyunlar, yarışmalar,
         yazılım lisanslama uygulamaları, e-ticaret uygulaması ihtiyacını doğurmuştur. Finansal olaylar, sanal ve fiziksel
         dünyalar arasındaki bağlantıları giderek daha fazla birbirine bağlı hâle getirdi.

         Hayatımızı kolaylaştırmak için kullandığımız cihazlar, bir düğmeye dokunarak istediğimiz hemen hemen her
         şeye erişmemizi sağlıyor. Bu da insanların genel ağ bağımlılığını oluşturmuştur. Bu bağımlılık kötü amaçlı kişi-
         lere kapı açtığı ve veri güvenliği için bilgisayar korsanlarına karşı tedbir alma ihtiyacı oluşmuştur. Artık genel ağ
         aramalarınız, satın almak istediğiniz eşyalar yapay teknoloji ile sık sık karşınıza reklam olarak sunulmaktadır. Bu
         reklamların birçoğu, güvenlik açığı olan insanları mağdur etmeye yönelik amaç gütmektedir. Güvenilir siteler
         dışında genel ağ ortamında alışveriş yaparken ilerleyen zamanlarda sorun yaşamamak için kredi kartınızın nu-
         marasını, güvenlik numarasını paylaşmayınız. Mümkünse bankanızın sunduğu sanal kredi kartı uygulaması ile
         kullanım limitini kendinizin belirlediği, limitin kullanım süresini kendinizin oluşturduğu kartı kullanınız. Sosyal
         platformlarda şahsi resim, video ve belgelerinizi bir kere paylaştığınızda rızanız dışında başka platformlarda
         kullanıcı resmi olarak kullanılabileceğini, bu nedenle mağdur olabileceğinizi unutmamanız gerekir. Verileriniz
         meta veri deposuna girdiğinde tüm kullanıcıların kullanabileceği bir veriye dönüşebilir.

         Kısaca  meta veriyi oluşturan teknolojiler, sanal gerçekliği (oynamadığınız zamanlarda bile var olmaya devam
         eden kalıcı sanal dünyalarla karakterize edilen) ve dijital ve fiziksel dünyaların özelliklerini birleştiren artırılmış
         gerçekliği içerebilir. Aynı zamanda, kullanıcıların mal yaratabileceği, satın alabileceği ve satabileceği dijital bir
         ekonomiye de dönüşüyor. Gerçek dünyada, alışveriş merkezinden bir gömlek satın alabilir ve ardından onu
         sinemada giyebilirsiniz. Şu anda çoğu platformun yalnızca tek bir platforma bağlı sanal kimlikleri, avatarları
         ve envanterleri var ancak bir meta veri deposu, profil resminizi bir sosyal ağdan diğerine kopyalayabileceğiniz
         kadar kolay bir şekilde her yere götürebileceğiniz bir kişi oluşturmanıza izin verebilir.


           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32