Page 44 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 44

FELSEFE             SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME




                SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 7


            DERS                     FELSEFE

            SINIF                    10
            ÜNİTE                    Felsefe ile Düşünme

            KONU                     Felsefi Soru Oluşturma
            KAZANIM                  10.2.3. Bir konuyla ilgili felsefi sorular oluşturur.

            Kazanım Açıklaması       Seçilen konu örnekleri üzerinden öğrencilere sorular yöneltilerek öğrencilerin ko-
                                     nuya ilişkin kendi sorularını yapılandırmaları sağlanır.
            KAZANIMIN
            BİLİŞSEL DÜZEYİ          Uygulama

            ÖNERİLEN SÜRE            30 Dakika

            ÖLÇME ARACI              Açık Uçlu Soru

                                     Öğrencilerin verilen metindeki örneklerden hareketle sorulara cevap vermesi, fel-
            ÖĞRENCİDEN               sefe sorularını bilimin ve gündelik yaşamın sorularından ayırt edebilmesi beklen-
            BEKLENEN                 mektedir. Örnek sorulardan ve verilen kavramlardan hareketle kendi felsefe soru-
                                     larını oluşturması istenmektedir.

                                     1. soru: Verilen sorulardan 1. ve 3. maddelerdeki sorular felsefe sorusudur. Tes-
                                     pit edilen her felsefe sorusu için 1’er puan, belirtilen her neden için de 1’er puan
                                     verilecektir.
                                     Örnek:
                                     Kendi başına anlamlı (1), cevabı filozofun bakış açısına göre değişen nitelikte (1)
                                     ve insanın ilkin kendine yönelik sorduğu sorular olduğunu (1) vb.
                                     2. soru: Verilen sorulardan 2, 4 ve 5. maddelerdeki sorular felsefe sorusu değildir.
                                     Bu soruların yerine oluşturulacak her felsefe sorusu için 1’er puan verilecektir.
                                     Örnek:
                                     “Bir gün neden 24 saattir?” felsefi bir soru değildir.
                                     “Zaman nedir?” şeklinde ifade edilirse felsefi soruya dönüşür.
                                     3.  soru:  Öğrenciden,  verilen  kavramlardan  birer  tane  felsefe  sorusu  yazmala-
            DEĞERLENDİRME            rı beklenmektedir. Felsefe sorularının özelliklerine uygun olarak yazılan sorulara
                                     2’şer puan verilecektir.
                                     Örnek: Erdem kavramıyla ilgili olarak;
                                     “Erdem nedir?” sorusu felsefe sorusudur.

                                                PUANLAMA CETVELİ
                                                1. sorunun doğru cevabı   5 puan
                                                2. sorunun doğru cevabı   3 puan
                                                3. sorunun doğru cevabı   3 puan
                                                TOPLAM                    11 puan


                                     Verilen metinde sorulan soruların hangilerinin felsefe sorusu, hangilerinin bilim ve
                                     pratik yaşam vb. soruları olduğunu bulmakta zorlanan ve verilen kavramlarla ilgili
                                     felsefe sorusu oluşturmakta zorlanan öğrencilere “Bir felsefe sorusu nedir?” konu-
                                     sunu tekrar çalışmaları önerilir.
            GERİ BİLDİRİM            Öğrencilerin farklı felsefi metinleri okumaları, bu metinlerden felsefi sorular oluş-
                                     turmaları önerilir.
                                     Sınıf ortamında hangi soruların felsefi soru olduğu, hangi soruların felsefi soru ol-
                                     madığı ile ilgili örnekler verilebilir.
        44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49