Page 44 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 44
FELSEFE SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 7
DERS FELSEFE
SINIF 10
ÜNİTE Felsefe ile Düşünme
KONU Felsefi Soru Oluşturma
KAZANIM 10.2.3. Bir konuyla ilgili felsefi sorular oluşturur.
Kazanım Açıklaması Seçilen konu örnekleri üzerinden öğrencilere sorular yöneltilerek öğrencilerin ko-
nuya ilişkin kendi sorularını yapılandırmaları sağlanır.
KAZANIMIN
BİLİŞSEL DÜZEYİ Uygulama
ÖNERİLEN SÜRE 30 Dakika
ÖLÇME ARACI Açık Uçlu Soru
Öğrencilerin verilen metindeki örneklerden hareketle sorulara cevap vermesi, fel-
ÖĞRENCİDEN sefe sorularını bilimin ve gündelik yaşamın sorularından ayırt edebilmesi beklen-
BEKLENEN mektedir. Örnek sorulardan ve verilen kavramlardan hareketle kendi felsefe soru-
larını oluşturması istenmektedir.
1. soru: Verilen sorulardan 1. ve 3. maddelerdeki sorular felsefe sorusudur. Tes-
pit edilen her felsefe sorusu için 1’er puan, belirtilen her neden için de 1’er puan
verilecektir.
Örnek:
Kendi başına anlamlı (1), cevabı filozofun bakış açısına göre değişen nitelikte (1)
ve insanın ilkin kendine yönelik sorduğu sorular olduğunu (1) vb.
2. soru: Verilen sorulardan 2, 4 ve 5. maddelerdeki sorular felsefe sorusu değildir.
Bu soruların yerine oluşturulacak her felsefe sorusu için 1’er puan verilecektir.
Örnek:
“Bir gün neden 24 saattir?” felsefi bir soru değildir.
“Zaman nedir?” şeklinde ifade edilirse felsefi soruya dönüşür.
3. soru: Öğrenciden, verilen kavramlardan birer tane felsefe sorusu yazmala-
DEĞERLENDİRME rı beklenmektedir. Felsefe sorularının özelliklerine uygun olarak yazılan sorulara
2’şer puan verilecektir.
Örnek: Erdem kavramıyla ilgili olarak;
“Erdem nedir?” sorusu felsefe sorusudur.
PUANLAMA CETVELİ
1. sorunun doğru cevabı 5 puan
2. sorunun doğru cevabı 3 puan
3. sorunun doğru cevabı 3 puan
TOPLAM 11 puan
Verilen metinde sorulan soruların hangilerinin felsefe sorusu, hangilerinin bilim ve
pratik yaşam vb. soruları olduğunu bulmakta zorlanan ve verilen kavramlarla ilgili
felsefe sorusu oluşturmakta zorlanan öğrencilere “Bir felsefe sorusu nedir?” konu-
sunu tekrar çalışmaları önerilir.
GERİ BİLDİRİM Öğrencilerin farklı felsefi metinleri okumaları, bu metinlerden felsefi sorular oluş-
turmaları önerilir.
Sınıf ortamında hangi soruların felsefi soru olduğu, hangi soruların felsefi soru ol-
madığı ile ilgili örnekler verilebilir.
44