Page 7 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 7

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                  1. GİRİŞ


             Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Er-
             türk, 1972). Eğitimin sınıf içinde vücut bulan hâli olan öğretme-öğrenme süreci, öğretmenlerden öğrencilere
             bilgi aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem ve teknik-
             leri kullanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin değiştirilmesi
             olarak tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021). Öğretme-öğren-
             me süreci, temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
             •  Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
             •  Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,
             •  Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
             •  Öğretimin gerçekleştirilmesi,

             •  Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.
             Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin fikir
             sahibi olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri hak-
             kında yargıda bulunmaktır. Bu amaç gerçekleştirilirken tanımlamaya çalıştığımız şey yalnızca öğrencilerin
             neler yapabildikleri değildir. Değerlendirmenin amacı bunun ötesine geçmekte ve değerlendirme yoluyla
             “Öğrencilerin  başarı  düzeyi  nasıldır?,  Performansları  nasıldır?,  Öğrenciler  yeterince  öğrenmişler  midir?,
             Ortaya koydukları çalışmalar ve ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışılmaktadır.
             Çünkü değerlendirme, bir “karar verme süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya indirgenme-
             si değerlendirme sürecini sığ bir hâle getirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991). So-
             nuç olarak ölçme ve değerlendirme, veri toplama ve karar verme süreçlerini içine almaktadır. Clarke
             (2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo 1’deki gibi sınıflandırmıştır.

                   Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri

                                                            Geniş ölçekli değerlendirme
                                      Sınıf içi                                                Seçme amaçlı
                                   değerlendirme       Ulusal izleme ve    Uluslararası izleme ve   merkezi sınavlar
                                                        değerlendirme       değerlendirme
                                                                                             Belli bir eğitim kade-
                                                     Belli sınıf ve yaş düzey-  Belli sınıf ve yaş düzey-  mesinden bir başkası-
                               Sınıf içi öğretime anlık geri   lerinde eğitim sisteminin   lerinde eğitim sistemleri-
                   Amaç                                                                      na geçecek öğrenci-
                                   bildirim sağlamak  bütününe, izleme amacıyla   ne ilişkin karşılaştırmalı   leri seçmek veya iş
                                                      geri bildirim sağlamak  geri bildirim sağlamak
                                                                                             gücüne yerleştirmek
                                                      Her 3-5 yıl gibi düzenli   Her 3-5 yıl gibi düzenli   Yıllık veya yılda birkaç
                   Sıklık             Günlük
                                                          aralıklarla         aralıklarla          kez
                                                      Belli bir sınıf ya da yaş   Belli bir sınıf ya da yaş
             Değerlendirilen grup  Bütün öğrenciler   düzeyinde belirlenen   düzeyinde belirlenen   Sınava girebilecek
                                                          örneklem            örneklem         bütün öğrenciler
                                Gözlemden, kâğıt-kalem   Genellikle çoktan seçmeli   Genellikle çoktan   Genellikle çoktan seç-
                  Format         testlerine kadar değiş-  ve kısa cevaplı sorular  seçmeli ve kısa cevaplı   meli ve kompozisyon
                                      mekte                                    sorular           tipi sorular
                 Müfredatın                           Genellikle birkaç konu   Genellikle bir veya iki   Temel konu alanlarını
                                  Bütün konu alanları
                  kapsamı                                alanıyla sınırlı  konu alanıyla sınırlı  kapsar.
             Öğrencilerden başka   Evet ancak öğretim süre-
             veriler toplanıyor mu?  cinin bir bölümü olarak  Genellikle evet   Evet              Nadiren

                                                                          Genellikle istatistiksel   Basitten karmaşık tek-
                                  Genellikle basit ve   Basitten karmaşık teknikle-
                 Puanlama                                                olarak karmaşık teknikler   niklere kadar çeşitlilik
                                      informel       re kadar çeşitlilik gösterir.
                                                                               kullanılır.        gösterir.


                                                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12