Page 7 - Fizik Sınıf İçi Değerlendirme
P. 7

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                   1. GİRİŞ




              Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Er-
              türk, 1972). Eğitimin sınıf içinde vücut bulan hali olan öğretme - öğrenme süreci, öğretmenlerden öğren-
              cilere bilgi aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem
              ve teknikleri kullanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin
              değiştirilmesi olarak tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021).
              Öğretme-öğrenme süreci, temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
              •  Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
              •  Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,

              •  Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
              •  Öğretimin gerçekleştirilmesi,
              •  Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.
              Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin fikir
              sahibi olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri hak-
              kında yargıda bulunmaktır. Bu amaç gerçekleştirilirken tanımlamaya çalıştığımız şey yalnızca öğrencilerin
              neler yapabildikleri değildir. Değerlendirmenin amacı bunun ötesine geçmekte ve değerlendirme yoluyla
              “Öğrencilerin başarı düzeyi nasıldır? Performansları nasıldır? Öğrenciler yeterince öğrenmişler midir? Orta-
              ya koydukları çalışmalar ve ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışılmaktadır. Çünkü
              değerlendirme, bir “karar verme süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya indirgenmesi de-
              ğerlendirme sürecini sığ bir hale getirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991). Sonuç
              olarak  ölçme  ve  değerlendirme,  veri  toplama  ve  karar  verme  süreçlerini  içine  almaktadır.  Clarke
              (2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo 1’deki gibi sınıflandırmıştır.

               Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri
                                                             Geniş ölçekli değerlendirme
                                       Sınıf içi                                                Seçme amaçlı
                                    değerlendirme       Ulusal izleme ve    Uluslararası izleme ve   merkezi sınavlar
                                                         değerlendirme       değerlendirme
                                                                                              Belli bir eğitim kademe-
                                                      Belli sınıf ve yaş düzey-  Belli sınıf ve yaş düzey-
                                Sınıf içi öğretime anlık geri   lerinde eğitim sisteminin   lerinde eğitim sistemleri-  sinden bir başkasına
                   Amaç                                                                        geçecek öğrencileri
                                   bildirim sağlamak  bütününe, izleme amacıyla   ne ilişkin karşılaştırmalı
                                                      geri bildirim sağlamak  geri bildirim sağlamak  seçmek veya iş gücüne
                                                                                                 yerleştirmek
                                                      Her 3-5 yıl gibi düzenli   Her 3-5 yıl gibi düzenli   Yıllık veya yılda birkaç
                    Sıklık             Günlük
                                                           aralıklarla         aralıklarla           kez
                                                      Belli bir sınıf ya da yaş   Belli bir sınıf ya da yaş
                                                                                             Sınava girebilecek bütün
              Değerlendirilen grup  Bütün öğrenciler   düzeyinde belirlenen   düzeyinde belirlenen
                                                                                                  öğrenciler
                                                           örneklem            örneklem
                                 Gözlemden, kâğıt-kalem                     Genellikle çoktan   Genellikle çoktan seç-
                                                     Genellikle çoktan seçmeli
                   Format         testlerine kadar değiş-                 seçmeli ve kısa cevaplı   meli ve kompozisyon tipi
                                                      ve kısa cevaplı sorular
                                       mekte                                    sorular            sorular
                  Müfredatın                          Genellikle birkaç konu   Genellikle bir veya iki   Temel konu alanlarını
                                   Bütün konu alanları
                  kapsamı                                alanıyla sınırlı   konu alanıyla sınırlı  kapsar.
              Öğrencilerden başka   Evet ancak öğretim süre-  Genellikle evet    Evet              Nadiren
             veriler toplanıyor mu?  cinin bir bölümü olarak
                                                                           Genellikle istatistiksel   Basitten karmaşık
                                   Genellikle basit ve   Basitten karmaşık teknikle-
                  Puanlama                                                olarak karmaşık teknikler  tekniklere kadar çeşitlilik
                                       informel      re kadar çeşitlilik gösterir.
                                                                               kullanılır.         gösterir.

                                                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12