Page 7 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 7

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                 1. GİRİŞ


            Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Ertürk,
            1972).  Eğitimin  sınıf  içinde  vücut  bulan  hâli  olan  öğretme-öğrenme  süreci,  öğretmenlerden  öğrencilere  bilgi
            aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem ve teknikleri kul-
            lanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin değiştirilmesi olarak
            tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021). Öğretme-öğrenme süreci,
            temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
            •  Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
            •  Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,
            •  Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
            •  Öğretimin gerçekleştirilmesi,
            •  Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.
            Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin fikir sahibi
            olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri hakkında yargıda
            bulunmaktır. Bu amaç gerçekleştirilirken tanımlamaya çalıştığımız şey yalnızca öğrencilerin neler yapabildikleri
            değildir. Değerlendirmenin amacı bunun ötesine geçmekte ve değerlendirme yoluyla “Öğrencilerin başarı düzeyi
            nasıldır?, Performansları nasıldır?, Öğrenciler yeterince öğrenmişler midir?, Ortaya koydukları çalışmalar ve
            ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışılmaktadır. Çünkü değerlendirme, bir “karar verme
            süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya indirgenmesi değerlendirme sürecini sığ bir hâle ge-
            tirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991). Sonuç olarak ölçme ve değerlendirme, veri
            toplama ve karar verme süreçlerini içine almaktadır. Clarke (2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo
            1’deki gibi sınıflandırmıştır.


             Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri


                                                              Geniş ölçekli değerlendirme
                                       Sınıf içi                                                Seçme amaçlı
                                                        Ulusal izleme ve    Uluslararası izleme ve
                                    değerlendirme                                              merkezi sınavlar
                                                         değerlendirme       değerlendirme
                                                                                               Belli bir eğitim kade-
                                                      Belli sınıf ve yaş düzey-  Belli sınıf ve yaş düzey-
                                                                                              mesinden bir başkası-
                                 Sınıf içi öğretime anlık geri   lerinde eğitim sisteminin   lerinde eğitim sistemleri-
                    Amaç                                                                      na geçecek öğrenci-
                                    bildirim sağlamak  bütününe, izleme amacıyla   ne ilişkin karşılaştırmalı
                                                                                               leri seçmek veya iş
                                                       geri bildirim sağlamak  geri bildirim sağlamak
                                                                                              gücüne yerleştirmek
                                                       Her 3-5 yıl gibi düzenli   Her 3-5 yıl gibi düzenli   Yıllık veya yılda birkaç
                    Sıklık             Günlük
                                                           aralıklarla          aralıklarla         kez
                                                       Belli bir sınıf ya da yaş   Belli bir sınıf ya da yaş   Sınava girebilecek
              Değerlendirilen grup  Bütün öğrenciler   düzeyinde belirlenen   düzeyinde belirlenen   bütün öğrenciler
                                                           örneklem             örneklem
                                 Gözlemden, kâğıt-kalem                      Genellikle çoktan   Genellikle çoktan seç-
                    Format        testlerine kadar değiş-  Genellikle çoktan seçmeli   seçmeli ve kısa cevaplı   meli ve kompozisyon
                                        mekte          ve kısa cevaplı sorular   sorular          tipi sorular
                  Müfredatın                           Genellikle birkaç konu   Genellikle bir veya iki   Temel konu alanlarını
                                   Bütün konu alanları
                   kapsamı                                alanıyla sınırlı  konu alanıyla sınırlı  kapsar.
              Öğrencilerden başka   Evet ancak öğretim süre-  Genellikle evet    Evet              Nadiren
              veriler toplanıyor mu?  cinin bir bölümü olarak
                                                                           Genellikle istatistiksel   Basitten karmaşık tek-
                                    Genellikle basit ve   Basitten karmaşık teknikle-
                  Puanlama                                                olarak karmaşık teknikler   niklere kadar çeşitlilik
                                       informel       re kadar çeşitlilik gösterir.
                                                                                kullanılır.        gösterir.

                                                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12