Page 13 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 13

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                2) Kısa Cevaplı Sorular
                 Kısa cevaplı sorulara verilecek cevaplar, tek bir sözcük ya da sayıdan oluşabilir. Dolayısıyla hem sunulan
                 cevap çok kısadır hem de puanlama çok az zaman almakla birlikte nesneldir. Bunun bir sonucu olarak kısa
                 cevaplı sorular, her eğitim düzeyindeki öğrencilere uygulanabilir niteliktedir.

                3) Doğru / Yanlış Soruları
                 Öğrencilerden verilen bir önermenin doğru ya da yanlış olduğuna ilişkin yargılarını belirtmelerinin istendiği
                 sorular doğru yanlış sorularıdır. Doğru yanlış sorularının en önemli dezavantajı, öğrencilerin tahminle doğru
                 cevabı bulma oranlarının %50 olmasıdır. Bu durum bu soruların şans başarısını artırmaktadır.

                4) Eşleştirme Soruları
                 Birbiriyle ilgili olan ve iki grup halinde verilen bilgi ögelerinin eşleştirilmesini içeren soru türüdür. Eşleştirilme-
                 si istenen bilgi grupları; terimler ve onların tanımları, semboller ve onların adları biçiminde olabilir.

                5) Açık Uçlu Sorular
                 Açık uçlu sorularda öğrencilerden belirtilen bir durumla ilgili bildiklerini yazılı olarak sunmaları beklenir. Açık
                 uçlu sorularda cevabın içeriği, niteliği ve uzunluğu bakımından yanıtlayıcı serbest bırakılır. Bu soru türleri,
                 öğrencilerin yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme gibi üst düzey zihinsel özelliklerinin ölçül-
                 mesine olanak sağlar.

                1.3.2. Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


                1) Performans Görevi
                 Öğrencilerin bir konudaki bilgilerini, becerilerini, anlama düzeylerini ve düşünme alışkanlıklarını yansıtma-
                 larına olanak sağlayan çeşitli durumların oluşturulduğu değerlendirme amaçlı çalışmalara performans gö-
                 revleri denir.



                      Performans  görevleri,  öğrenmeyi                    Performans  görevleri  aracılığıyla  hem
                                                                           ürün hem de süreç değerlendirilir ve per-
                      pekiştirme  amacıyla  öğrencilerin                   formans görevleri öğrencilerin üst düzey

                      sahip  oldukları  bilgi  ve  becerileri              zihinsel  özelliklerinin  geliştirilmesi  ve  öl-
                                                                           çülmesinde sıklıkla kullanılır. Performans
                      kullanarak günlük hayatla ilişkilen-
                                                                           görevleri, öğrenmeyi pekiştirme amacıyla
                      dirilmiş  bir  ürün  ortaya  koymaları               öğrencilerin sahip oldukları bilgi ve bece-
                      esasına  dayanan  uygulamalardır.                    rileri kullanarak günlük hayatla ilişkilendi-
                                                                           rilmiş  bir  ürün  ortaya  koymaları  esasına
                                                                           dayanan uygulamalardır.


                 Performans görevleri, bireysel yapılabileceği gibi grup çalışması şeklinde de yapılabilir. Grup çalışması,
                 öğrencilerin sosyal, iletişim ve iş birliği becerilerinin gelişimine olanak sağlar.

                 Eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğrencilere birtakım performans görevleri verilebilmektedir. Performans gö-
                 revlerine örnek olarak
                 •  yaratıcı performanslar (sergi, dergi, gazete, pano, tarih şeridi, rol oynama vb.),
                 •  yazılı görevler (araştırma raporu, makale, kompozisyon, açık uçlu soruları cevaplama, çalışmalar vb.),

                 •  sunumlar,
                 •  sınıf dışı çalışmalar (işlenecek konu hakkında bilgi toplama, metin okuma, görüşme yapma, etkinlikte
                    kullanılacak materyalleri hazırlama vb.) gibi etkinlikler gösterilebilir.


                                                                                                              13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18