Page 7 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 7

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                         1. GİRİŞ


                    Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Er-
                    türk, 1972). Eğitimin sınıf içinde vücut bulan hâli olan öğretme-öğrenme süreci, öğretmenlerden öğren-
                    cilere bilgi aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem
                    ve teknikleri kullanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin
                    değiştirilmesi olarak tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021).
                    Öğretme-öğrenme süreci, temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
                    •  Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
                    •  Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,
                    •  Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
                    •  Öğretimin gerçekleştirilmesi,

                    •  Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.
                    Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin
                    fikir sahibi olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri
                    hakkında yargıda bulunmaktır. Bu amaç gerçekleştirilirken tanımlamaya çalıştığımız şey yalnızca öğren-
                    cilerin neler yapabildikleri değildir. Değerlendirmenin amacı bunun ötesine geçmekte ve değerlendirme
                    yoluyla “Öğrencilerin başarı düzeyi nasıldır?, Performansları nasıldır?, Öğrenciler yeterince öğrenmişler
                    midir?, Ortaya koydukları çalışmalar ve ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışıl-
                    maktadır. Çünkü değerlendirme, bir “karar verme süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya
                    indirgenmesi değerlendirme sürecini sığ bir hâle getirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Fris-
                    bie, 1991). Sonuç olarak ölçme ve değerlendirme, veri toplama ve karar verme süreçlerini içine
                    almaktadır. Clarke (2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo 1’deki gibi sınıflandırmıştır.

                   Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri

                                                              Geniş ölçekli değerlendirme
                                       Sınıf içi                                                Seçme amaçlı
                                    değerlendirme        Ulusal izleme ve    Uluslararası izleme ve   merkezi sınavlar
                                                         değerlendirme       değerlendirme
                                                                                               Belli bir eğitim kade-
                                                       Belli sınıf ve yaş düzey-  Belli sınıf ve yaş düzey-  mesinden bir başkası-
                                 Sınıf içi öğretime anlık geri   lerinde eğitim sisteminin   lerinde eğitim sistemleri-
                    Amaç                                                                       na geçecek öğrenci-
                                    bildirim sağlamak  bütününe, izleme amacıyla   ne ilişkin karşılaştırmalı   leri seçmek veya iş
                                                       geri bildirim sağlamak  geri bildirim sağlamak
                                                                                               gücüne yerleştirmek
                                                       Her 3-5 yıl gibi düzenli   Her 3-5 yıl gibi düzenli   Yıllık veya yılda birkaç
                    Sıklık              Günlük
                                                           aralıklarla          aralıklarla          kez
                                                       Belli bir sınıf ya da yaş   Belli bir sınıf ya da yaş
               Değerlendirilen grup  Bütün öğrenciler  düzeyinde belirlenen   düzeyinde belirlenen   Sınava girebilecek
                                                           örneklem             örneklem        bütün öğrenciler
                                 Gözlemden, kâğıt-kalem   Genellikle çoktan seçmeli   Genellikle çoktan   Genellikle çoktan seç-
                    Format        testlerine kadar değiş-  ve kısa cevaplı sorular  seçmeli ve kısa cevaplı   meli ve kompozisyon
                                        mekte                                    sorular          tipi sorular
                  Müfredatın                           Genellikle birkaç konu   Genellikle bir veya iki   Temel konu alanlarını
                                   Bütün konu alanları
                   kapsamı                                alanıyla sınırlı  konu alanıyla sınırlı  kapsar.
              Öğrencilerden başka   Evet ancak öğretim süre-
              veriler toplanıyor mu?  cinin bir bölümü olarak  Genellikle evet   Evet              Nadiren

                                                                            Genellikle istatistiksel   Basitten karmaşık tek-
                                    Genellikle basit ve   Basitten karmaşık teknikle-
                   Puanlama                                               olarak karmaşık teknikler   niklere kadar çeşitlilik
                                       informel       re kadar çeşitlilik gösterir.
                                                                                kullanılır.        gösterir.


                                                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12